Koszyk zakupowy w kwietniu. Ogromny wzrost sklepów internetowych

19.05.2020 07:48
Biedronka. Lidl. Auchan. Tesco. W których sklepach było najtaniej?
fot. WOJCIECH STROZYK/REPORTER

Za podstawowe zakupy spożywcze w sklepach internetowych Polacy w kwietniu płacili średnio prawie 275 zł. To znacznie więcej niż w sklepach stacjonarnych - wynika z badania ASM Sales Force Agency. Która sieć marketów okazała się najtańsza?

Pandemia koronawirusa wywróciła do gry nogami rynek handlowy w Polsce. Szereg rządowych obostrzeń sprawił, że znacznie spadł ruch w stacjonarnych sklepach w marcu i kwietniu, m.in. przez ograniczanie osób robiących jednocześnie zakupy. Zyskały na tym sklepy internetowe, oferujące dostarczania podstawowych produktów pod wskazany adres. Ponadto inflacja napędzała dalszy wzrost cen, który już miał miejsce przed wybuchem pandemii wirusa SARS-CoV-2.

O tym, w której sieci handlowej mogliśmy zrobić najtańsze zakupy 50 podstawowych produktów, opisuje Raport Koszyka Zakupowego ASM Sales Force Agency.

W jakich sklepach było najtaniej?

Rekordowe wzrosty odnotował handel online - średnia wartość koszyka zakupowego w sklepach internetowych wyniósł w kwietniu 274,82 zł. To o blisko 23 zł więcej i 9 proc. drożej niż przed miesiącem. Jednocześnie koszyki z sieci stacjonarnych potaniały, a różnica pomiędzy marketami a sklepami online wyniosła 33,5 zł (to ok. 12 proc.) - najwięcej w historii badania.

Zobacz także

W kwietniu najwięcej za koszyk podstawowych produktów trzeba było zapłacić w sieci E.Leclerc - 241,21 zł. Na kolejnych miejscach znalazł się Selgros - 240,7 zł, Makro - 237,92 zł, Lidl - 235,23 zł, Carrefour - 233,24 zł, Biedronka - 230,68 zł, Intermarche - 229,17 zł, Kaufland - 227,61 zł i Tesco - 226,48 zł. Najtańszą siecią handlową w zestawieniu okazał się Auchan - 215,43 zł. 

Koszyk zakupowy w kwietniu 2020
fot. ASM Sales Force Agency

Porównując dane rok do roku, największy skok cenowy zanotowano w hurtowniach Makro - koszt podstawowego koszyka zakupów wzrósł aż o 9,89 proc. Dla porównania - w tym samym czasie zakupy w Biedronce podrożały o 6,25 proc., Lidlu 4,59 proc., a Auchan 0,54 proc.

Koszyk zakupowy w kwietniu 2020
fot. ASM Sales Force Agency

Przez rok wszystkie towary z segmentu FMCG (z ang. - produkty szybkozbywalne) podrożały:  najbardziej mięso, wędliny i ryby (o 11,3 proc.) oraz mrożonki (10,15 proc.). Pozostałe kategorie produktowe zdrożały średnio o 3-5,5 proc. Najbardziej stabilne pozostały ceny słodyczy i napojów.

Zobacz także

- Złagodzenie restrykcji pokaże, czy popularność zakupów online w naszym kraju utrzyma się także po pandemii. Na pewno zaistniała sytuacja stawia wysoko poprzeczkę zarówno e-sklepom, dopracowującym logistyczne i jakościowe niedociągnięcia, ale i sieciom stacjonarnym, które będą musiały szczególnie się postarać przyciągnąć klienta -  komentował Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.  

RadioZET.pl/Business Insider Polska