Biała lista nie pomogła? Transakcję trzeba sprawdzić kilka razy

26.11.2019 08:52
Biała lista podatników VAT. Jak weryfikować kontrahentów w wykazie
fot. Shutterstock/NIKCOA (ilustracyjne)

Biała lista podatników VAT miała zwiększyć bezpieczeństwo transakcji i wyeliminować z rynku oszustów. Tymczasem nowy wykaz niesie za sobą nowe obowiązki dla przedsiębiorców. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Księgowi skarżą się na ogrom pracy przy weryfikacji kontrahentów w wykazie podatników – alarmuje „Rzeczpospolita”. Podatnicy muszą kilkukrotnie sprawdzać, czy sprzedawca i jego rachunek bankowy jest na białej liście. Pierwsza weryfikacja następuje przy księgowaniu zakupów i zlecaniu przelewu, kolejna zaś w dniu realizacji transakcji. Często czynności te dzieli nawet dwutygodniowy termin płatności.

Zobacz także

Biała lista podatników VAT. Co to jest?

1 września resort finansów odpalił narzędzie, dzięki któremu można sprawdzić, czy potencjalny partner biznesowy nie jest oszustem. Dzięki nowemu wykazowi przed dokonaniem transakcji można sprawdzić, czy ma on status podatnika VAT, czy i kiedy odmówiono mu rejestracji na tę listę lub kiedy przywrócono go do rejestru. Ponadto, firma, która zechce prześwietlić kontrahenta, sprawdzi też, jaka była podstawa prawna decyzja urzędu, który odmówił mu rejestracji.

Zobacz także

Nowy wykaz podatników VAT zawierał będzie informacje nie tylko o bieżącym statusie danego podmiotu, ale także o rejestracji w wykazie vatowców w dowolnym momencie w przeszłości. W rejestrze znajdą się dane obejmujące pięcioletnią historię firmy.

Biała lista podatników VAT prowadzona jest przez Krajową Administrację Skarbową. Rejestr dostępny jest na stronie internetowej resortu finansów. By uzyskać dostęp do danych, przedsiębiorcy potrzebują numeru NIP, REGON, nazwy firmy lub numeru rachunku bankowego. Czasem wystarczy jedynie fragment nazwy firmy, by system sam podpowiedział, który podmiot przedsiębiorca miał na myśli.

Zobacz także

Jak często weryfikować kontrahenta? 

Dziennik informuje, że przedsiębiorcy mają wątpliwości dotyczące weryfikacji firm. Nie wiedzą, co zrobić w przypadku, gdy np. zapłata rozbita jest na kilka części. Czy wówczas każdorazowo należy dokonać weryfikacji?

Takie problemy ma wiele firm, zwłaszcza dużych. Nie wystarczy więc jednokrotna weryfikacja kontrahenta. Trzeba to zrobić kilka razy.

– mówi Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting dla gazety

Gazeta przypomina, że co do zasady weryfikacja musi być dokonana na „dzień zlecenia przelewu”. Nie wiadomo jednak, o który dzień konkretnie chodzi. Księgowi nie wiedzą też, jak w razie kontroli wykazać, że zweryfikowali kontrahenta. Resort finansów radzi, by po weryfikacji wygenerować plik pdf z potwierdzeniem.

Zobacz także

Nowe kary w 2020 roku

Dane o firmie z automatu znajdą się na białej liście. Wszystkie potrzebne informacje szef KAS pobierze z dostępnych rejestrów publicznych. Jeśli jednak część z nich jest nieaktualna, należy to zgłosić skarbówce i wnioskować o ich poprawienie. Firmy powinny zachować szczególną czujność, sprawdzając poprawność rachunków bankowych. To właśnie z rachunkami bankowymi wiążą się nowe sankcje.

Zobacz także

Każdy, kto przeleje na niezgłoszony skarbówce rachunek pieniądze, nie zaliczy tego wydatku do kosztów podatkowych i solidarnie odpowie ze sprzedawcą za jego zaległości podatkowe. Przepis ten dotyczy transakcji powyżej 15 tysięcy złotych. Kary zaczną obowiązywać dopiero w 2020 roku. Można będzie jednak ich uniknąć. Jeśli podatnik przyzna się do błędu i zgłosi skarbówce, że przelał pieniądze na niewłaściwy rachunek, uniknie odpowiedzialności. Ma jednak na to trzy dni od dnia zlecenia przelewu.

RadioZET.pl/”Rzeczpospolita”