Zamknij

Bank Millenium z karą od UOKiK. Sąd utrzymał decyzję

Piotr Drabik
14.01.2020 15:12
Bank Millenium ukarany przez UOKiK. Sąd utrzymał decyzję
fot. Bartosz Zakrzewski/Shutterstock (ilustracyjne)

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał ponad 20 mln zł kary dla Banku Millennium. Nałożył ją UOKiK za wprowadzanie w błąd frankowiczów ws. klauzul niedozwolonych.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (on rozpatruje skargi na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), utrzymał decyzję wobec Banku Millennium.

Urząd nałożył na spółkę ponad 20 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd.

Zobacz także

UOKiK: frankowicze byli oszukiwani przez bank

Chodzi o skutki wpisu do rejestru klauzul niedozwolonych i zniechęcanie do dochodzenia roszczeń, a dokładnie dwóch klauzul określających, jak przeliczać kwotę i raty kredytów w oparciu o franki szwajcarskie.

Jak przypomniał UOKiK, w 2012 r. trafiły one do rejestru klauzul niedozwolonych, ale Bank Millennium odpisując na reklamacje klientów, twierdził, że wpis nie ma znaczenia w ich sytuacji i jest istotny tylko dla przyszłych umów.

Sąd zgodził się z UOKiK, że odpowiedzi Banku Millenium wprowadzały konsumentów w błąd i mogły ich zniechęcać do dochodzenia swoich praw.

Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie jest prawomocny.

Zobacz także

Milionowa kara

UOKiK wydał decyzję w styczniu 2018 roku.

"Kredytobiorcy składali do banku reklamacje, w których dochodzili swoich praw, powołując się na dwie klauzule wpisane w 2012 r. do rejestru postanowień niedozwolonych. Dotyczyły one sposobu przeliczania kwoty i rat kredytów hipotecznych w oparciu o franki szwajcarskie. Są wpisane pod numerami 3178 i 3179. Praktyka trwała w 2015 i 2016 roku" - wyjaśniono wówczas.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko bankowi Millennium w październiku 2016 r.

Naszym zdaniem, wpis klauzuli wobec danego przedsiębiorcy do rejestru oznacza, że każdy konsument, który zawarł z nim umowę i ma w niej takie postanowienie, może dochodzić swoich praw. Taka klauzula nie wiąże konsumentów już od chwili zawarcia umowy. Odpowiedzi udzielane przez bank mogły zniechęcać klientów do dochodzenia roszczeń

Marek Niechciał, szef UOKiK

Według Urzędu, Bank Millennium zaniechał stosowania kwestionowanej przez UOKiK praktyki.

"Jednak ze względu na to, że w jej wyniku konsumenci mogli zrezygnować z walki o swoje prawa, prezes UOKiK nałożył karę ponad 20 mln zł (20 748 675 zł). Bank poinformuje konsumentów listownie o decyzji urzędu oraz zamieścił ją już na stronie internetowej i Twitterze. W tym zakresie prezes UOKiK nadał rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja nie jest prawomocna, ponieważ spółka może odwołać się do sądu" - podano w komunikacie UOKiK.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP