Zamknij

Spłata kredytu przed czasem a zwrot kosztów. Pozew przeciwko bankom

06.08.2020 08:31
Bank Handlowy i Santander odpowiedzą za nieobniżanie kosztów kredytu
fot. Shutterstock/ pavlolozovyi (ilustracyjne)

Klient spłacił kredyt przed czasem, a bank nie rozliczył się z kosztów kredytu? Rzecznik Finansowy zwraca uwagę na nieuczciwe praktyki banków i pozywa Bank Handlowy i Santander Bank Polska.

Zgodnie z wyrokiem TSUE, banki muszą rozliczyć się z klientami z prowizji, opłaty czy ubezpieczenie w przypadku wcześniejszej spłaty pożyczki.  Nie wszystkie instytucje jednak trzymają się tego orzecznictwa.

Rzecznik Finansowy przygląda się praktykom banków i pozywa do sądu Bank Handlowy i Sandander Bank Polska pod zarzutem nieuczciwych praktyk rynkowych.

Wcześniejsza spłata kredytu a obniżenie kosztów. Banki łamią prawo?

Każdy ma prawo do wcześniejszej spłaty kredytu. Wówczas, w myśl orzecznictwa TSUE, bank powinien obniżyć wszystkie koszty takiego kredytu np. opłaty, prowizje, koszty ubezpieczenia i je oddać konsumentowi w odpowiednich proporcjach.

Zobacz także

Jak jednak zwraca uwagę Rzecznik Finansowy, nie wszystkie podmioty rynku finansowego dostosowały swoją praktykę do stanu zgodnego z prawem.

Liczba skarg konsumentów wpływających do Biura Rzecznika Finansowego związanych z nieprawidłową obsługą i nieuwzględnieniem roszczeń opartych o art. 49 ust. 1 ustawy o kredycie konsumenckim stale wzrasta. Rzecznik Finansowy wielokrotnie występował w indywidualnych sprawach Konsumentów do pozwanych podmiotów

– czytamy w stanowisku Rzecznika

Za co odpowie Santander i Bank Handlowy pozwany przez Rzecznika? Praktyka, którą zdaniem Rzecznika Finansowego jest nieuczciwa, polega na nieobniżaniu w przypadku przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego całkowitego kosztu kredytu o koszt prowizji.

Rzecznik przypomniał w swoim stanowisku, że to już kolejne pozwy w podobnej sprawie. W kwietniu Raiffeisen Bank został pozwany za „stawianie w stosunku do klientów roszczeń o zapłatę tzw. wynagrodzenia za korzystanie z kapitału kredytu”.

Zobacz także

Rzecznik Finansowy już wcześniej przyglądał się praktykom Santander Banku. Instytucja ta w maju odpowiadała za zawieranie w aneksach dotyczących „wakacji kredytowych” postanowień potwierdzających jakoby bank posiadał bezsporną wierzytelność względem klienta.

Do Rzecznika Finansowego wpływa coraz więcej zawiadomień o podejrzeniu stosowania przez bank nieuczciwych praktyk rynkowych. Każde tego typu zgłoszenie szczegółowo analizujemy, czego dowodem są kolejne pozwy przeciwko instytucjom finansowym złożone do Sądu Okręgowego 

– mówi Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy

RadioZET.pl/mat.pras