Zamknij

Awarie w bankach i straty inwestorów. UOKiK wszczął postępowanie

15.02.2021 20:14
Awarie w bankach. UOKiK zbada zakres odpowiedzialności za straty
fot. ITisha/shutterstock (ilustracyjne)

Awarie w bankach irytują nie tylko klientów, którzy w danym momencie nie wypłacą gotówki lub nie zapłacą kartą. Dla inwestorów każda usterka techniczna wiąże się z dużymi stratami finansowymi.

Awarie w bankach zdarzają się często. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za często.

Trwa postępowanie w sprawie odpowiedzialności podmiotów finansowych za straty klientów powstałe w wyniki usterek technicznych. Mowa o dużych pieniądzach.

UOKiK o awariach w bankach i domach maklerskich

Klienci domów maklerskich i banków mogą być poszkodowani przez awarie systemów transakcyjnych, które uniemożliwiają złożenie zlecenia po cenie obowiązującej w danej chwili – zauważa UOKiK.

Urząd wszczął postępowanie w sprawie podmiotów finansowych. Chce przyjrzeć się, czy banki i domy maklerskie w sposób nieuzasadniony nie wyłączają swojej odpowiedzialności za skutki takich awarii technicznych. UOKiK zbada też sprawę reklamacji poszkodowanych klientów składanych w podobnych sytuacjach.

Tomasz Chróstny, prezes urzędu, w najnowszym komunikacie zwraca uwagę, że ci, którzy dotąd oszczędzali na lokatach, zainteresowali się rynkiem finansowym, w tym kontami maklerskimi. Powód? Niskie stopy procentowe i inflacja, która „zjada” oszczędności.

Prezes UOKiK zauważa też, że usługi maklerskie świadczone online zakłócane są licznymi awariami. „Klienci mogą mieć problemy z odpowiednio szybką reakcją i złożeniem zlecenia kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych po cenie obowiązującej w danej chwili, co może skutkować dla nich poniesieniem strat” – czytamy w komunikacie.

Kontrolerzy sprawdzą 10 instytucji finansowych pod kątem praw konsumenta przy umowach o świadczenie usług maklarskich. Mowa o podmiotach takich jak: Alior Bank, Bank Polska Kasa Opieki, Dom Maklerski Banku BPS, Dom Maklerski Banku Handlowego, Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska oraz X-Trade Brokers Dom Maklerski.

Domy maklerskie nie powinny wyłączać swojej odpowiedzialności wobec klienta z powodu awarii, które mogą wynikać z ich zaniedbań lub z winy podmiotów, z którymi współpracują. Chcę także sprawdzić, w jaki sposób domy maklerskie rozpatrują reklamacje konsumentów dotyczące ewentualnych szkód wynikających z awarii systemów teleinformatycznych

Tomasz Chróstny

UOKiK radzi klientom, którzy doznali szkody finansowej związanej z awarią systemu, by w pierwszej kolejności skonsultować się z daną instytucją finansową i złożyć reklamację. - Jeśli przyczyna awarii leży po stronie domu maklerskiego i mógł jej zapobiec, to nie może on w takiej sytuacji uchylać się od odpowiedzialności i zasłaniać np. siłą wyższą – tłumaczy Tomasz Chróstny.

RadioZET.pl/UOKiK