Budowa jednego kilometra autostrady to około 35 mln zł

02.10.2019 10:59
Autostrady w Polsce 2019. Budowa 1 km autostrady to około 35 mln zł
fot. monticello/Shutterstock (ilustracyjne)

Budowa jednego nowego kilometra autostrady to 35 mln zł netto – wynika z analizy kosztów powstającej autostrady A1. Według raportu firmy Multiconsult Polska ostateczne koszty zależą od różnych czynników, np. miejsca budowy.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Obecnie kierowy mogą korzystać w Polsce z 1671,5 km autostrad oraz 2164,8 km dróg ekspresowych.

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ukończenie budowy autostrady A1 – łączącej północ z południem kraju – spodziewane jest w 2022 roku. Znacznie dłużej zajmie ukończenie A2, łączącej centralne regiony Polski. 

Zobacz także

Jeden kilometr autostrady to milionowe koszty

Ile kosztuje budowa jednego kilometra autostrady?

Według autorskich obliczeń firmy Multiconsult Polska, koszt budowy 1 km autostrady to 35 mln zł (na przykładzie A1 odcinek C). Należy jednak brać pod uwagę, że nakłady finansowe różnią się w przypadku poszczególnych odcinków jednej trasy” - napisano w raporcie „Autostrady do granicy”.

Jednocześnie podkreślono różnice pomiędzy budową odcinków autostrad w różnych regionach kraju. 

Na przykład fragmenty autostrady A1 na Śląsku w terenie mocno zurbanizowanym, górzystym i czasami ze szkodami górniczymi znacznie podniosły koszty budowy. Wybudowanie 1 km A1 na odcinkach Pyrzowice-Piekary Śląskie, Piekary Śląskie-Maciejów i Maciejów-Sośnica wynosiło odpowiednio 99,9 mln, 51,0 mln i 135,7 mln zł netto.

Zobacz także

Polska daleko za europejską czołówką

Z kolei odcinek autostrady A1 węzeł Kamieńsk-węzeł Radomsko w terenie stosunkowo płaskim, niezurbanizowanym kosztował 27,9 mln zł netto w przeliczeniu na 1 km.

Co składa się na koszty budowy autostrad? Przede wszystkim roboty ziemne (30-40 proc.) oraz obiekty inżynieryjne jak mosty, tunele i wiadukty (20-30 proc.). Na resztę składa się m.in. obiekty inżynieryjne związane z ochroną środowiska, jak przejścia dla zwierząt (5-20 proc.), położenie nawierzchni drogowej (5-10 proc.) czy odwodnienie (5-10 proc.).

Polska pod względem długości sieci autostrad zajmuje 12. miejsce w Europie. Dla porównania podium zajmuje Hiszpania (ponad 17 tys. km), Niemcy (ponad 15 tys. km) oraz Francja (niecałe 12 tys. km) – podkreślono w innym raporcie serwisu motoryzacyjnego Oponeo

To, czy uda się dogonić europejską czołówkę, zależy od wielu czynników.
– W tym roku mieliśmy aż 10 zerwanych umów na budowy dróg. Ich przyczyny były prozaiczne – brak odpowiednich marż. Jeśli ceny materiałów wzrosły o kilkadziesiąt procent, to firmy z marżami na poziomie 3-4 proc. nie były w stanie dotrzymać umów podpisanych kilka lat temu – podkreślił Jarosław Wielopolski, prezes Multiconsult Polska.

Zobacz także

RadioZET.pl/WNP.pl/Money.pl