Autostrada A1 z nowym odcinkiem Pyrzowice-Częstochowa

02.08.2019 13:23
Autostrada A1 otwarcie. Odcinek Pyrzowice-Częstochowa oddany do użytku
fot. PAP/Waldemar Deska

Kierowcy mogą już przejechać 33-kilometrowy fragment A1 od Pyrzowic pod Częstochowę. Odcinek uroczyście otwarto w piątek. Zdaniem premiera Morawieckiego czas przejazdu skróci się o 25 minut. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

W piątek po południu został otwarty fragment autostrady A1 od Pyrzowic po Częstochowę.

Ruch został puszczony na blisko 33 km trasy od Pyrzowic do węzła Częstochowa – Południe (stara nazwa węzła: Zawodzie). Na tym fragmencie udostępnione będą dwa węzły – Częstochowa Południe oraz Woźniki.

Zobacz także

Morawiecki z Bieńkowską otworzyli odcinek autostrady

– Jesteśmy na dobrej drodze do połączenia północy z południem. Do tej pory, można powiedzieć trochę z pewną dozą uszczypliwości, budowaliśmy połączenia wschód-zachód po to, żeby można było tranzytem przez Polskę przejeżdżać; to również było i jest bardzo ważne dla wszystkich, którzy podróżują, przede wszystkim dla towarów przewożonych na wschód i zachód, ale szczególnie cieszę się, że dzisiaj w duchu naszej filozofii Trójmorza, łączenia północy Europy z południem, nadrabiamy te zaległości – powiedział Mateusz Morawiecki.

Dodał, że dokonujemy kolejnego wielkiego kroku w kierunku połączenia Śląska z Pomorzem, przez Łódź, Kujawy, przez regiony, które ta autostrada połączy później z południem Europy.

Zobacz także

Autostrada zwiększy szanse zarówno komunikacyjne, infrastrukturalne w obszarze handlu, ale zwiększy komfort życia mieszkańców – ten kawałek drogi, który otwieramy, skróci czas o 25 minut z odcinka z Pyrzowic do Częstochowy, z 40 minut do około 15-20 minut.

Mateusz Morawiecki, premier

Z kolei Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju podkreślił, że to kolejna ważna inwestycja drogowa w Polsce realizowana przy wsparciu unijnym.

– Wysokość dofinansowania ze środków europejskich równa jest ponad połowie wartości całkowitej projektu – dodał Kwieciński.

Obecna podczas otwarcia odcinka A1 Elżbieta Bieńkowska – komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw – nawiązała do wcześniejszych słów premiera Mateusza Morawieckiego, że budowa infrastruktury drogowej to proces wykraczający poza jedną kadencję.

– Bardzo się cieszę, że jestem dzisiaj z państwem, ponieważ jak pan premier powiedział [...], budowa dróg to jest sztafeta. Pierwsze decyzje o tej drodze ja jeszcze podejmowałam pięć lat temu, więc cieszę się, że mogę być świadkiem otwarcia tej autostrady, niezwykle ważnej dla Śląska, dla Polski i dla Europy – powiedziała Bieńkowska.

Zobacz także

Budowa z przygodami

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odcinek o betonowej nawierzchni jest w pełni funkcjonalny dla wszystkich użytkowników. Ze względu na brak odpowiednich dróg dojazdowych na jego północnym końcu, pojazdy o masie powyżej 12 ton jadące na północ obowiązuje objazd.

Na najbardziej wysuniętym na północ węźle Częstochowa Południe pojazdy o masie powyżej 12 ton będą mogły zjechać tylko w kierunku zachodnim, na Konopiska.

W kierunku wschodnim, na miejskim odcinku drogi wojewódzkiej DW908, obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 12 ton. Dlatego dla takich pojazdów przewidziano objazd od węzła Pyrzowice, przez S1 do węzła Podwarpie i dalej DK1 na północ.

W ostatnich kilku latach na terenie woj. śląskiego powstawały m.in. cztery odcinki autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa. Spółki z grupy Strabag wykonały dwa z nich: 17-kilometrowy tzw. odcinek H Zawodzie (bez węzła) – Woźniki (z węzłem) oraz liczący 15 km odcinek I Woźniki – Pyrzowice (bez węzłów). Niespełna 5-kilometrowy odcinek G Blachownia (bez węzła) – Zawodzie (z węzłem) wykonały spółki z grupy Berger Bau.

Przez wiele miesięcy w mediach pojawiały się sygnały o opóźnieniach w realizacji obwodnicy Częstochowy (tzw. odcinek F, ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1). Umowę na jego zaprojektowanie i budowę GDDKiA zawarło w październiku 2015 r. z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.

Zobacz także

Pod koniec kwietnia tego roku GDDKiA odstąpiła od umowy z tym wykonawcą — po kierowanych doń wielokrotnych wezwaniach do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem. Następnie Dyrekcja uruchomiła procedurę zmierzającą do wyłonienia wykonawcy tzw. prac zabezpieczających — w formule negocjacji bez ogłoszenia.

Umowę na ich wykonanie GDDKiA podpisała z konsorcjum z kluczowym udziałem Strabagu i Budimeksu 24 lipca. Dzień później przekazany został plac budowy. Prace nawierzchniowe ruszyły 31 lipca. W piątek ogłoszono przetarg na prace niezbędne do uzyskania zgody na użytkowanie obwodnicy i udostępnienie jej kierowcom — co ma nastąpić planowo do końca roku.

Oddany w piątek do użytku 33-kilometrowy odcinek A1 był pierwszym nowym fragmentem autostrady zbudowanym przez ostatnie dwa lata.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP