Zamknij

Adamczyk: Niemcy i Francuzi zazdroszczą Polsce dróg

22.12.2020 14:23
Andrzej Adamczyk: Niemcy i Francuzi zazdroszczą Polsce dróg
fot. Tomasz Jastrzebowski/REPORTER/East News (ilustracyjne)

Niemcy, Francuzi czy Austriacy zazdroszczą poziomu technicznego budowanych w Polsce dróg - oświadczył Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Wraz z premierem Mateuszem Morawieckim otworzył we wtorek fragment Południowej Obwodnicy Warszawy (POW).

POW w najnowszym odcinku łączy Wilanów z drogą S17 w kierunku Lublina oraz autostradą A2. - To droga, która zwiększy atrakcyjność inwestycyjną nie tylko samej Warszawy, która jest oczywiście bardzo atrakcyjna, ale przede wszystkim również terenów wokół (...) Zwiększy perspektywy rozwojowe całego Mazowsza i nie tylko - komentował premier.

Jak mówił, "dzięki tak wielkiej inwestycji wartej ok. 4 mld zł Warszawa staje się prawdziwie europejską stolicą pod kątem nowoczesności infrastruktury i zaawansowania połączeń komunikacyjnych". W otwarciu drogi udział wziął minister infrastruktury.

Adamczyk: Niemcy i Francuzi nam zazdroszczą dróg

Podkreślił, że koronawirus nie zatrzymał polskich budów, "dzięki inwestycjom ochroniliśmy prawie 1,5 mln miejsc pracy w budownictwie, a przemysł produkujący dla budownictwa może być spokojny o miejsca pracy".

Zobacz także

- Wielka inwestycja, most o przęśle ponad pięciusetmetrowym, półtora kilometra, dwa niezależne mosty - to przedsięwzięcie inżynieryjne, to dowód na to, że w Polsce można budować najnowocześniejsze obiekty inżynieryjne na świecie, bo takim jest właśnie Południowa Obwodnica Warszawy - mówił minister Adamczyk. Podkreślił, że w jedną spójną sieć drogową łączone są "do niedawna rozproszone odcinki budowanych dróg".

Andrzej Adamczyk w podziękowaniach powiedział, że państwa z Europy Zachodniej mogą pozazdrościć Polsce poziomu budowanych dróg.

Zobacz także

- Bardzo dziękuję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wszystkim inżynierom i wszystkim tym, którzy przygotowali w mozole przez lata tę inwestycję. Którzy dbali o to, aby była ona wykonana z najnowocześniejszymi technologiami, żebyśmy mogli powiedzieć: jesteśmy dumni z poziomu technicznego budowanych przez nas dróg. Już dzisiaj wiem, że zazdroszczą nam Niemcy, Francuzi i Austriacy poziomu technicznego realizowanych przez nas inwestycji - komentował minister infrastruktury.

Od wtorku kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. 

Na węźle Lubelska kierowcy mogą wjechać z POW na autostradę A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. W tym miejscu udostępnione są także łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina.

Zobacz także

Zamknięte są natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.

- Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - przekazała Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.

RadioZET.pl/PAP