American Airlines o piciu wódki w Krakowie. Eksperci krytykują reklamę

16.08.2019 10:58
American Airlines o piciu wódki w Krakowa. Tak przewoźnik promuje loty do Polski
fot. American Airlines/YouTube (screen)

Z czym kojarzy się Kraków? Według linii lotniczych American Airlines z piciem wódki z przyjaciółmi. Tak amerykański przewoźnik promuje nowe połączenie lotnicze z Chicago do stolicy Małopolski. Reklamę skrytykowali eksperci z branży oraz władze Krakowa.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Jak podał Business Insider Polska, American Airlines (AA) opublikował w internecie spot promujący nową siatkę połączeń przewoźnika. Wśród nich znalazła się trasa Chicago-Kraków, która zostanie otwarta w maju przyszłego roku. Ponadto samoloty AA pojawią się w Tel-Awiwie, Budapeszcie, Casablance i Pradze.

Do Krakowa po wódkę?

W krótkim filmie Vasu Raja, wiceprezes AA ds. sieci i siatki połączeń, prezentuje za pomocą metody ASMR (technika używania dźwięków, które wywołują przyjemne mrowienie połączone z uczuciem relaksu i spokoju) stereotypowe wyobrażenie o nowych destynacjach przewoźnika.

Zobacz także

Kraków został przedstawiony jako miasto, w którym można napić się wódki z przyjaciółmi. Dla porównania - w przypadku Tel-Awiwu mówił o plażach, Budapesztu - rejsie po Dunaju, Casablance - targu przypraw, a Pradze - teatrze marionetkowym.

Specjaliści z branży reklamowej krytycznie ocenili reklamę amerykańskiego przewoźnika. 

- To stereotypowe i na swój sposób aroganckie. Jeżeli szef kreatywny, wymyślając scenariusz tego spotu, potrafi kojarzyć Kraków jedynie z wódką to niezbyt dobrze to świadczy o jego wiedzy - powiedział Jacek Kotarbiński, ekspert ds. marketingu, cytowany przez Business Insider Polska.

Jeszcze bardziej krytyczny był krakowski magistrat. Iga Chylicka z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa podkreśliła, że American Airlines w ogóle nie wziął pod uwagę promocyjnych walorów Krakowa, jak tytuł Miasta Literatury UNESCO.

Zobacz także

Te fakty zostały pominięte przez specjalistów od reklamy tej linii lotniczej, którzy słabo przygotowali się do tego zadania, posługując się stereotypowymi wyobrażeniami o naszym kraju sprzed lat. Bardziej jednak smuci niska ocena preferencji własnych klientów przez marketingowców American Airlines. Szkoda, że na takim potencjale projektowany jest rozwój tego przewoźnika

Iga Chylicka, biuro prasowe UM Kraków

AA: To element szerszej kampanii

Z kolei Małopolska Organizacja Turystyczna (MOT) zamierza wykorzystać motyw z reklamy AA do promocji regionalnych trunków w Stanach Zjednoczonych. 

"Małopolska może poszczycić się znakomitą kuchnią regionalną, w którą od wieków wpisane są też tradycyjne napoje alkoholowe (np. śliwowica)" - napisał MOT w odpowiedzi dla portalu. 

Zobacz także

Jak swoją akcję promocyjną tłumaczy amerykański przewoźnik?

- Publikując ten klip, naszym celem było zaangażować naszych followersów (obserwujących w mediach społecznościowych - przyp. red.) i wzbudzić w nich taką ekscytację, jaką sami mamy wobec nowych połączeń do tak niesamowitych kierunków jak Kraków - podkreśliła Martha Thomas z biura prasowego AA, cytowana przez Business Insider Polska.

Dodała, że na stronie internetowej przewoźnika została uruchomiona specjalna sekcja poświęcona nowym połączeniom.

Prezentacja Krakowa obejmuje tam więcej informacji na temat lotów i rekomendacje, co warto zrobić podczas pobytu w mieście, na przykład zwiedzić Zamek Królewski na Wawelu, odwiedzić Rynek Główny, jak również spróbować degustacji wódki

Martha Thomas, American Airlines

RadioZET.pl/Business Insider Polska