CBOS: ile Polacy wydają miesięcznie na alkohol?

16.12.2019 15:32
Alkohol. Polacy wdają na niego średnio 40 zł miesięcznie - podał CBOS
fot. TiBine/Pixabay (ilustracyjne)

Średnio 40 zł - takie miesięczne wydatki na alkohol deklarują ankietowani w badaniu CBOS. Jednocześnie 91 proc. z ich uważa, że nadużywanie alkoholu jest w Polsce problemem.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Badanie, którego wyniki opublikowano w poniedziałek, zostało przeprowadzone w październiku tego roku.

Jak zaznacza CBOS, zrealizowano je jeszcze przed pojawieniem się propozycji rządu na temat podwyżki akcyzy na alkohol. Ankietowani wyrażali swoje poglądy, zanim w mediach rozpoczęła się dyskusja o cenach alkoholu w Polsce.

Zobacz także

Ostatecznie, pod koniec listopada tego roku, Sejm przegłosował 10-procentową podwyżkę akcyzy na alkohol i produkty tytoniowe. Będzie obowiązywała od 1 stycznia 2020 roku.

Ile Polacy wydają na alkohol?

Ankietowani - deklarujący się jako pijący alkohol - pytani byli, ile wydają na niego przeciętnie w ciągu miesiąca. 14 proc. badanych podało, że nic nie wydaje, 16 proc. - że do 10 zł, 17 proc. - od 11 do 25 zł, 21 proc. - od 26 do 50 zł, 12 proc. - od 51 do 100 zł, 3 proc. od 101 do 200 zł, 1 proc. - powyżej 200 zł.

16 proc. udzieliło odpowiedzi - trudno powiedzieć. Jak podsumowuje CBOS, deklarowana miesięczna kwota, jaką Polacy wydają na alkohol, to średnio 40 zł.

Wszyscy badani niezależnie od tego, czy piją lub kupują alkohol, zostali zapytani, czy ich zdaniem alkohol w Polsce jest tani czy drogi. 47 proc. odpowiedziało, że ceny alkoholu są raczej niskie. Odmiennego zdania jest 30 proc. respondentów. 23 proc. nie ma zdania na ten temat.

Zobacz także

Czy alkohol jest tani?

Według CBOS przekonanie o tym, że alkohol jest drogi, podzielają najczęściej robotnicy niewykwalifikowani, osoby bezrobotne oraz badani w wieku 25–34 lat. Z tym zdaniem zgodzili się również najniższych dochodach na osobę w gospodarstwie domowym.

Z poglądem, że alkohol jest raczej tani, częściej niż pozostali wyrażają mieszkańcy ponad półmilionowych miast, osoby z wyższym wykształceniem, badani o najwyższych dochodach per capita, praktykujący religijnie raz, dwa razy w miesiącu oraz ankietowani identyfikujący się z lewicą.

Spośród grup zawodowych wrażenie, że alkohol jest tani, mają przedstawiciele średniego personelu, technicy, badani pracujący na własny rachunek oraz rolnicy.

67 proc. badanych podało, że w ich okolicy nie ma sklepu oferującego alkohol przez całą dobę. Według 17 proc. w ich okolicy jest jeden taki sklep, a według 8 proc. jest kilka takich sklepów. Dla 3 proc. badanych jest ich wiele.

Zdaniem 67 proc. badanych należy liczbę całodobowych punktów sprzedaży alkoholu pozostawić bez zmian. 

Zobacz także

Jednocześnie 43 proc. respondentów ocenia, że nadużywanie alkoholu jest bardzo dużym problemem w Polsce. Dla 48 proc. badanych - raczej dużym. 5 proc. uważa, że jest to raczej mały problem, a 1 proc., że bardzo mały.

Kobiety częściej niż mężczyźni uważają, że nadużywanie alkoholu jest w Polsce bardzo dużym problemem. Również osoby w wieku 55–64 lat istotnie częściej są tego zdania, a także renciści, badani oceniający warunki własnego gospodarstwa domowego jako złe i respondenci praktykujący religijnie częściej niż raz w tygodniu.

Czy Polacy popierają ograniczenie alkoholu?

Wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy alkoholu (w tym również piwa) zdecydowanie popiera 31 proc. badanych, a 27 proc. raczej popiera. 25 proc. jest raczej przeciw, a 9 proc. zdecydowanie przeciw.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych zdecydowanie popiera 28 proc. badanych.

Wprowadzenie ograniczeń dotyczących reklamy piwa bezalkoholowego zdecydowanie popiera 18 proc. badanych, a 28 proc. raczej popiera. 32 proc. jest raczej przeciw, a 12 proc. zdecydowanie przeciw.

Zobacz także

Ograniczenie liczby miejsc, gdzie można kupić alkohol zdecydowanie popiera 16 proc. badanych, a 33 proc. raczej popiera. 30 proc. jest raczej przeciw, a 12 proc. zdecydowanie przeciw.

Zwiększenie akcyzy na napoje alkoholowe, co skutkuje wzrostem cen alkoholu, popiera 13 proc. badanych, a 27 proc. raczej popiera. 33 proc. jest raczej przeciw, a 16 proc. zdecydowanie przeciw.

Badanie CBOS przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 3–10 października 2019 roku na liczącej 965 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

RadioZET.pl/PAP