Kwarantanna na trzeźwo i bez papierosa? Spadła sprzedaż używek

27.05.2020 15:52
Alkohol i papierosy z mniejszym zainteresowaniem. Ich sprzedaż spadła
fot. Shutterstock/Stefano Carnevali (ilustracyjne)

W czasie kwarantanny spadła sprzedaż alkoholu i papierosów – wynika z raportu firmy Nielsen. Eksperci komentują: choć pijemy mniej, za trunki płacimy więcej niż przed wybuchem epidemii.

W czasie pandemii Polacy pili mniej alkoholu, ale kupowali go drożej. Spadła także sprzedaż tytoniu – informuje firma Nielsen.

Ograniczenia wprowadzone w związku z epidemią koronawirusa i zmiana nawyków społeczeństwa nie pozostanie bez wpływu na rynek używek, których cena dodatkowo idzie w górę.

Nielsen: kwarantanna na trzeźwo

Dane sprzedażowe z marca i kwietnia w porównaniu z 2019 rokiem nie pozostawiają wątpliwości: pijemy mniej, ale płacimy więcej. Pod względem ilości sprzedawanego alkoholu mocne trunki odnotowały 3 proc. spadku, piwo – 2 proc., a jedynie wino jest 1 procent na plusie.

Zobacz także

Pod względem wartości kupowanego alkoholi producenci odnotowali wzrosty. Wartość zakupionych przez Polaków mocnych alkoholi wzrosła o 2 procent, wina o 3 procent i piwa aż o 6 procent.

Można jednak spodziewać się, że wraz ze startem sezonu, otwarciem lokali i chęcią nadrabiania towarzyskich zaległości wirtualne degustacje zdecydowanie przeniosą się do świata rzeczywistego wpływając na sprzedaż używek 

– czytamy w raporcie Nielsen

Firma Nielsen dodaje, że w rzeczywistości ilościowy spadek sprzedaży alkoholi był jeszcze głębszy. Raport nie uwzględnia bowiem sprzedaży alkoholów w restauracjach, barach i hotelach.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

W raporcie zwrócono też uwagę na zmianę alkoholowych preferencji Polaków. Autorzy raportu zaznaczają też, że spadło zainteresowanie małpkami. Polacy w czasie pandemii nie stawiali na alkohole o małej pojemności. Na wysokim poziomie utrzymywała się sprzedaż piw bezalkoholowych – Polacy kupili ich o prawie 30 proc. więcej niż rok temu.

Zobacz także

Palenie coraz droższe

Ilościowy spadek sprzedaży odnotowały też papierosy. Palacze kupili o 8 proc. paczek mniej niż rok temu.

Aktualnie papierosy nadal pozostają największą kategorią w koszyku pod względem wartości, jednak  po raz pierwszy od wielu lat obserwujemy spadki sprzedaży wolumenowej - w okresie marzec - kwiecień 2020 do 2019 widzimy spadek -8 procent, to oznacza, że sprzedało się 23,3 mln paczek papierosów mniej 

- ocenia Joanna Dworak Client Business Partner w Nielsen Connect

Ekspertka dodaje, że  spadek sprzedaży papierosów to raczej nie efekt porzucenia nałogu, a wymuszonej zmiany zachowań konsumenckich. - Ograniczone możliwości spotkań towarzyskich, brak imprez, spotkań  w ogródkach piwnych, czy w plenerze  znacznie wpłynęły na zachowania zakupowe palaczy okazjonalnych, palących towarzysko – wskazuje.

Zobacz także

Dodatkowo, za rzuceniem palenia przemawia cena papierosów ze względu na wzrost akcyzy. Co więcej, od 20 maja wycofane zostały ze sklepów papierosy aromatyzowane, co także może wpłynąć na mniejszy popyt.

RadioZET.pl/mat. prasowe