Zamknij

Akcyza za auta używane z zagranicy. Resort finansów wyjaśnia

16.10.2020 10:42
Akcyza za auto z Niemiec i innych krajów. Będzie podwyżka?
fot. Grand Warszawski/Shutterstock (ilustracyjne)

Akcyza od samochodów sprowadzanych z zagranicy nie zostanie podwyższona - podało Ministerstwo Finansów. Podwyższenie opłaty zapowiadała była wicepremier Jadwiga Emilewicz.

Akcyza od aut, które sprowadzane są do Polski m.in. z Niemiec, powinna wzrosnąć - apelowała we wrześniu była wicepremier i była minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Kilka tygodni po tej wypowiedzi pożegnała się ze stanowiskiem w rządzie. Jednak temat podwyższonej akcyzy pozostał i w piątek głos w tej sprawie zabrał resort finansów. 

"Nie pracujemy nad podwyżką stawek podatku akcyzowego od samochodów, ale mamy projekt, który ma eliminować oszustwa w tej branży, a także projekty informatyczne ułatwiające obsługę akcyzy" - poinformowało biuro prasowe Ministerstwa Finansów.

Branża ostro zareagowała na zapowiedź podwyżki

Była wicepremier Jadwiga Emilewicz podczas wrześniowej konferencji poświęconej innowacyjnemu ekosystemowi dla elektromobilności poinformowała, że rozważany jest powrót do regulacji podnoszącej akcyzę na samochody używane.

Zobacz także

- Rozważamy powrót do regulacji, która była opracowana w ubiegłej kadencji, która podnosi akcyzę na samochody używane - podkreśliła wówczas Emilewicz. Przypomniała, że nasz system akcyzowy pochodzi sprzed 1989 r., co sprawia, że "wzmożoną opłatę płacą ci, którzy mają samochód w lepszym standardzie ekologicznym".

Emilewicz mówiła o opracowaniu regulacji akcyzowej, która sprawi, że samochodów używanych po prostu nie będzie się opłacało do Polski sprowadzać. Dodała, że trwają rozmowy z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Klimatu dotyczące "konieczności normalizacji rynku".

Zapowiedzi Emilewicz zaniepokoiły Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Jego prezes Alfred Franke oświadczył, że zmiana spowodowałaby, iż pojazdy dotychczas poruszające się po naszych drogach byłyby dłużej eksploatowane.

Zobacz także

W ocenie Franke spadek importu przełożyłby się na zmniejszenie wpływów do budżetu. Ucierpiałyby też tysiące osób zajmujących się importem pojazdów zza granicy. Dodał, że obecny park samochodowy daje pracę ponad 145 tysiącom mechaników i wielu innym specjalistom, czyli całemu sektorowi usług związanych z eksploatacją pojazdów, a ograniczenie rynku samochodów używanych uderzyłoby mocno w cały ten segment.

Przeciwnego zdania był Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, który w swoim stanowisku stwierdza, że obecnie podatek akcyzowy jako regulacja systemowa nie wspiera rozwoju nowoczesnej, bezpiecznej motoryzacji. Zdaniem PZPM sensowne byłoby zastąpienie akcyzy taką formułą podatkową, która – prócz dostarczania stosownych dochodów budżetowi – przyspieszyłaby modernizację parku samochodowego w Polsce, a w efekcie wsparła bezpieczeństwo użytkowników dróg i nasze środowisko naturalne.

RadioZET.pl/PAP