Zamknij

Akcyza na paliwa niższa o 50 gr? Jest pomysł na obniżenie kosztów tankowania

15.10.2021 11:36
Akcyza na paliwa niższa o 50 gr? Jest pomysł na obniżenie kosztów tankowania
fot. Piotr Molecki/East News

Czy jest szansa, aby ceny paliw spadły? Prezes spółki PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnia, że robi wszystko, aby były one jednymi z najniższych w Europie. Z kolei Lewica przedstawia swój pomysł na obniżenie kosztów tankowania. Szef klubu Krzysztof Gawkowski zaproponował, aby na najbliższe miesiące minister finansów zmniejszył akcyzę na paliwa o 50 groszy.

Ceny paliw rosną w szybkim tempie. Powoduje to, że przy równoczesnym wzroście cen gazu, prądu i galopującej inflacji, budżet domowy przeciętnego Kowalskiego coraz bardziej się uszczupla.

Do tablicy został wywołany prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. Powiedział on w TV Trwam: „robimy wszystko, żeby ceny paliw były jedne z najniższych w Europie i robimy wszystko, żeby ceny paliw za bardzo nie galopowały”. Dodał również, że obecnie Polacy zarabiają "o wiele więcej", niż zarabiali w 2012 roku, a cena za litr paliwa była wtedy podobna do obecnej.

Ceny paliw. Obajtek vs Lewica

Szef klubu Lewicy Krzysztof Gawkowski powiedział w piątek (15 października 2021), że receptą na ustabilizowanie sytuacji na rynku paliw będzie zmniejszenie akcyzy na paliwa.

Proponujemy, by na najbliższe kilka miesięcy minister finansów zmniejszył akcyzę na paliwa o 50 groszy, co da szansę, że ceny paliwa ustabilizują się na poziomie 5,50 zł. Dzisiaj, w centrum Warszawy, na stacji benzynowej chcemy pokazać, że cena benzyny wynosi blisko 6 złotych tutaj, ale na wielu stacjach już przekroczyła te 6 złotych

Krzysztof Gawkowski, Szef klubu Lewicy

Zdaniem posła Lewicy „rząd niestety zamyka oczy, milczy i niczemu nie przeciwdziała”. Daniel Obajtek widzi tę sytuację inaczej. W Radiu Maryja powiedział, że „ jeżeli spada nam sprzedaż paliw, to automatycznie obniżamy cenę, by zdecydowanie bardziej nadrobić ilością sprzedaży, a nie ceną jednostkową”.

Tak normalnie działają koncerny na całym świecie. Jeżeli podejmujemy decyzje, że paliwa mają być tańsze, to to musi wynikać z decyzji biznesowych, czyli musi wynikać z tego, że – załóżmy – mamy mniejszy wolumen sprzedaży i chcemy uzyskać większy wolumen, więc automatycznie obniżamy ceny i to są mechanizmy rynkowe. Możemy tylko stosować mechanizmy rynkowe. Nie możemy nagle stwierdzić sobie, że obniżymy ceny paliw i sprzedajemy poniżej marży, bo jest to działanie na szkodę spółki. Takie działanie mogłoby spowodować katastrofę dla zarządu

Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen

A jak analitycy rynkowi oceniają obecną sytuację rynkową? Eksperci portalu e-petrol podali, że po wynoszącej 10 groszy podwyżce tankujący benzynę 98-oktanową płacą za jej litr 6,09 zł. Jest to najwyższy wynik w historii dotychczasowych notowań e-petrol.pl.

Zauważono także, iż analogicznie wzrosły ceny oleju napędowego. Kosztuje on 5,89 zł za litr i również jest to rekordowy wynik w historii badania portalu. Z kolei za litr benzyny Pb95 trzeba zapłacić obecnie o 4 grosze więcej niż tydzień temu. Natomiast autogaz kosztuje 3,11 zł/l.

RadioZET.pl/TV Trwam/Radio Maryja/PAP/Edyta Roś/e-petrol.pl