Zamknij

Afera GetBack. Rzecznik Finansowy staje w obronie 85-latka

26.08.2020 09:00
Afera GetBack. Rzecznik Finansowy staje w obronie klienta Idea Banku
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Rzecznik Finansowy pozywa Idea Bank, który to miał namówić 85-letniego klienta na zakup ryzykownych obligacji spółki GetBack. Sprawa trafiła do sądu.

Afera GetBack szybko nie ucichnie. Temat wraca za sprawą poszkodowanych wierzycieli, którzy do dziś starają się odzyskać zainwestowane pieniądze.

Jednym z wierzycieli był 85-letni klient Idea Banku, który namówiony przez bank kupił obligacje korporacyjne spółki GetBack. Sprawą zajął się Rzecznik Finansowy.

Rzecznik Finansowy pozywa Idea Bank. W tle afera GetBack

Rzecznik Finansowy stanął w obronie klienta Idea Banku, który miał zostać wprowadzony w błąd w związku z nabyciem obligacji spółki GetBack. Jak wskazuje w komunikacie Rzecznik Finansowy, sprawa jest o tyle bulwersująca, że na tak ryzykowną inwestycję namówiono 85-latka.

Zobacz także

- To modelowy przykład misselingu, czyli oferowania produktu nieodpowiedniego dla danego klienta – zwraca uwagę Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.

Rzecznik w obronie klienta złożył do Sądu Okręgowego w Warszawie pozew w jego imieniu.Zdaniem Rzecznika został on pokrzywdzony stosowaniem przez bank nieuczciwych praktyk rynkowych wprowadzających klienta w błąd oraz zakazanej praktyki missellingu w trakcie proponowania nabycia i oferowania obligacji korporacyjnych spółki GetBack.

Sprawa dotyczy jaskrawego naruszenia interesów osób starszych na rynku finansowym. Klient miał zgromadzone oszczędności na bezpiecznych lokatach a został skłoniony do ich zainwestowania w ryzykowny instrument finansowy

– mówi Mariusz Jerzy Golecki

Pracownik Idea Banku miał zapewnić poszkodowanego klienta, że obligacje są bezpiecznym sposobem lokowania kapitału. Bank miał też gwarantować zwrot wpłaconego kapitału tak jak w przypadku lokat bankowych.

Zobacz także

- W mojej ocenie to przykład nadużycia zaufania klienta do banku. Szczególnie osoby starsze wciąż postrzegają banki jako instytucje zaufania publicznego – mówi Mariusz Golecki.

Rzecznik domaga się o zasądzenie na rzecz klienta tytułem odszkodowania kwoty wpłaconej na nabycie obligacji GetBack, której klient nie może obecnie odzyskać.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin  

Do sprawy odniósł się też pozwany Idea Bank. W oświadczeniu bank tłumaczy, że jeszcze cztery lata temu GetBack był spółką godną inwestycji.

- Przypominamy, że GetBack był zdrową spółką jeszcze w marcu 2016 roku, gdy został sprzedany przez Idea Bank nowym właścicielom. Wtedy też strategia zrównoważonego rozwoju, która zakładała spokojny wzrost i zwiększanie udziału w rynku została porzucona. Dwa lata wystarczyły, aby nowa i agresywna strategia doprowadziła GetBack do upadku kosztem wszystkich posiadających obecnie status pokrzywdzonego w prowadzonych przez Prokuraturę działaniach, w tym Idea Banku – czytamy w oświadczeniu.

Idea Bank dodaje, że od 2018 roku szczegółowo wyjaśnia poszczególne transakcje sprzedażowe. Do tej pory Idea Bank skierował zaproszenia do ugodowych mediacji do 158 osób.

- Do dziś wypłaciliśmy łącznie ok. 8,8 mln złotych – informuje bank.  

RadioZET.pl/mat.pras