Czy Ursynów zablokuje budowę Południowej Obwodnicy Warszawy?

19.01.2018 22:38

Filtry w tunelu pod warszawskim Ursynowem mogą zostać zainstalowane po zakończeniu analizy porealizacyjnej - poinformował w piątek dziennikarzy Szymon Huptyś, rzecznik resortu infrastruktury. Analiza ta rozpocznie się zaraz po udostępnieniu trasy kierowcom - wskazał.

Czy Ursynów zablokuje budowę Południowej Obwodnicy Warszawy? fot. GDDKiA

W skrócie

Południowa Obwodnica Warszawy to droga ekspresowa realizowana w województwie mazowieckim, na terenie m.st. Warszawy w dzielnicach Ursynów, Wilanów i Wawer. POW umożliwi powiązanie dróg krajowych w kierunku Terespola, Lublina, Krakowa czy Wrocławia. Umożliwi także połączenie z Trasą Armii Krajowej, co ułatwi dojazd do Gdańska czy Białegostoku.

Tunel zostanie zbudowany w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). "Tunel na Ursynowie jest pierwszym tunelem w Polsce, w którego projekcie budowlanym zostały ujęte miejsca, w których mogą zostać umieszczone filtry powietrza. Filtry, które mogą zostać zainstalowane, zgodnie z obowiązującym prawem, po dokonaniu analizy porealizacyjnej. (...) Standardowo analiza porealizacyjna rozpoczyna się w rok po udostępnieniu drogi kierowcom. W przypadku tunelu w ramach POW rozpocznie się ona od razu w dniu jego otwarcia" - powiedział Huptyś.

"Filtry, które mogą zostać zainstalowane w tunelu na POW będą pierwszymi tego typu urządzeniami w Polsce. Już teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka potencjalnych wykonawców analizy porealizacyjnej i jednocześnie analizuje rozwiązania techniczne możliwe do zastosowania w celu podczyszczenia powietrza wydostającego się z tunelu" - dodał.

Huptyś powiedział, że wykonawca czeka z rozpoczęciem inwestycji na przeniesienie placu targowego z miejsca, w którym rozpocznie się budowa obwodnicy. "Niestety służby nadzorowane przez panią prezydent Hannę Gronkiewicz-Waltz nie potrafią tego dokonać. Z tego powodu zaczęliśmy już notować opóźnienia na tej inwestycji" - zaznaczył.

Zagłosuj

Czy tunel POW na Ursynowie powinien mieć zainstalowane filtry powietrza?

Rzecznik resortu infrastruktury zaapelował do władz Warszawy o podjęcie działań, dzięki którym wykonawca będzie mógł przystąpić do realizacji inwestycji.

"Sprawę decyzji środowiskowej dotyczącej POW uważamy za zamkniętą. Apelujemy, aby władze Warszawy, na czele z panią Hanną Gronkiewicz-Waltz, podjęły wreszcie działania, dzięki którym wykonawca tej historycznej oczekiwanej inwestycji będzie mógł przystąpić do budowy tej drogi, drogi, której warszawiacy potrzebują, drogi, która powstanie dzięki determinacji rządu Prawa i Sprawiedliwości" - powiedział.

Zapewnił, że rząd Prawa i Sprawiedliwości oraz minister infrastruktury są zdeterminowani, aby inwestycja powstała w zakładanym czasie. "Dlatego ubolewamy, że wykonawca tunelu nie może wyjść na plac budowy i nie może rozpocząć robót" - dodał.

Wcześniej w piątek, podczas konferencji prasowej, wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski poinformował, że warszawski ratusz odwołał się do Ministerstwa Infrastruktury od decyzji wojewody mazowieckiego, zezwalającej na budowę odcinka POW przebiegającej w tunelu. Według niego nie uwzględniono w niej montażu filtrów zanieczyszczeń.

Olszewski poinformował, że odwołanie to ma związek z obawami władz miasta, że budowa trasy bez instalacji filtrów zanieczyszczeń powietrza będzie zagrażać zdrowiu mieszkańców tej części stolicy.

Południowa Obwodnica Warszawy to droga ekspresowa realizowana w województwie mazowieckim, na terenie m.st. Warszawy w dzielnicach Ursynów, Wilanów i Wawer. POW umożliwi powiązanie dróg krajowych w kierunku Terespola, Lublina, Krakowa czy Wrocławia. Umożliwi także połączenie z Trasą Armii Krajowej, co ułatwi dojazd do Gdańska czy Białegostoku.

Według wcześniejszych zapowiedzi resortu infrastruktury Południowa Obwodnica Warszawy będzie oddana do połowy 2020 roku.

Łukasz Pawłowski/PAP/RM

Oceń