Program POIiŚ 2007-2013 rozliczony - jakie przyniósł korzyści?

29.12.2017 13:12

W dniach 22 i 28 grudnia do Polski wpłynęło w dwóch transzach w sumie ponad 1,4 mld euro. To płatność końcowa ze strony Komisji Europejskiej i ostateczne rozliczenie Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2007-2013, podało Ministerstwo Rozwoju.

 Program POIiŚ 2007-2013 rozliczony - jakie przyniósł korzyści? fot. Agencja Gazeta

-Właśnie wczoraj zamknęliśmy rozliczenie największego programu - Programu Infrastruktura i Środowisko z perspektywy 2007-2013. To pierwszy raz, kiedy w tak krótkim czasie udało się program zamknąć i otrzymać pieniądze. - powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński podczas konferencji prasowej.

-Program opiewał na 41% całej koperty finansowej dla Polski. Dzięki niemu udało się zrealizować około 3 300 inwestycji infrastrukturalnych na obszarze całego kraju. - dodał.

Wiceminister rozwoju Witold Słowik wyjaśnił, że programy operacyjne, w ramach których dzielone są fundusze europejskie, rozliczane są etapami.

-W trakcie realizacji Komisja Europejska refunduje nam 95% wydatków. Pozostałe 5% wypłaca już po zamknięciu programu i sprawdzeniu, czy nie było jakichś nieprawidłowości. - stwierdził Słowik.

Program Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 był największym w historii UE programem operacyjnym polityki spójności. Ponad 28 mld euro z programu przeznaczono na 3,3 tys. inwestycji infrastrukturalnych, np. drogi, koleje, transport publiczny, ochronę środowiska, energetykę, zdrowie, kulturę i szkolnictwo wyższe, podał resort w komunikacie.

Dofinansowanie z POIiŚ 2007-2013 pozwoliło:

• wybudować 1 417 km autostrad i dróg ekspresowych (np. dzięki zrealizowanym inwestycjom można dotrzeć autostradą A1 z Łodzi do Gdańska; wybudowano autostradową obwodnicę Wrocławia A8, wybudowano drogę ekspresową S8 na odcinku węzeł Walichnowy - Łódź A1; powstały nowe drogi ekspresowe m.in. droga ekspresowa S17 odc. Kurów-Lublin-Piaski, droga ekspresowa S8 odc. węzeł Powązkowska-węzeł Marki, droga ekspresowa S3 Gorzów Wielkopolski-Nowa Sól);

• przebudować 8 najważniejszych lotnisk w Polsce (w Gdańsku, Wrocławiu, Rzeszowie, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie, Krakowie oraz Warszawie);

• wybudować, zmodernizować i zrewitalizować blisko 1200 km linii kolejowych (skróceniu uległy czasy przejazdów pomiędzy Warszawą a Gdańskiem, Katowicami, Krakowem czy Wrocławiem. Przykładowo, czas podróży z Warszawy do Gdańska skrócił się z około 4 godzin 15 minut do poniżej 3 godzin, zaś z Warszawy do Wrocławia z ponad 5 godzin do 3 godzin 42 minut);

• kupić 440 sztuk taboru kolejowego (nowe lub zmodernizowane wagony oraz elektryczne zespoły trakcyjne oferują odpowiedni komfort podróży oraz są przystosowane do obsługi osób mających problemy z poruszaniem się);

• w 9 metropoliach – w warszawskiej, katowickiej, wrocławskiej, łódzkiej, trójmiejskiej, krakowskiej, poznańskiej, bydgosko-toruńskiej, szczecińskiej – wybudować i wyremontować 252 km linii tramwajowych, trolejbusowych oraz kupić i zmodernizować blisko 1000 sztuk taboru

(np. wagonów tramwajowych, metra);

• wybudować 2 575 km sieci gazociągów – najdłuższy z nich, relacji Szczecin – Gdańsk, ma 265 km długości;

• zbudować i rozbudować 15 centrów logistycznych oraz terminali kontenerowych;

• wybudować i wyremontować 15 tys. km sieci kanalizacyjnej, do której podłączonych zostało ponad 1,3 mln osób;

• wybudować i przebudować 275 oczyszczalni ścieków;

• wybudować ponad 360 km elektroenergetycznych sieci przesyłowych;

• poddać termomodernizacji 570 obiektów użyteczności publicznej (np. szkół, szpitali);

• wybudować i przebudować 630 km sieci ciepłowniczej w wielu miastach na terenie Polski;

• wyposażyć ponad 180 szpitali i przychodni w nowoczesny sprzęt medyczny;

• kupić 335 ambulansów ratowniczych;

• poddać 6 tys. obiektów i zbiorów poddanych konserwacji (np. Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa, która pozwoliła ocalić przed utratą unikatowe zbiory biblioteczne);

• wybudować 77 obiektów instytucji kultury (np. Centrum Nauki Kopernik, które okazało się turystyczny hitem Warszawy czy też powiększona i uatrakcyjniona siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach);

• wyremontować i doposażyć ponad 280 szpitalnych oddziałów ratunkowych, wskazano w materiale resortu.

ISBnews/OP

Oceń