Od 10 grudnia Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą kursować do Gdyni

08.12.2017 16:51

Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą kursować i zatrzymywać się w Gdyni. W niedzielę uruchomione zostaną dwa przystanki: Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. - Mamy do czynienia z rewolucją transportową w regionie. - ocenił marszałek województwa.

Od 10 grudnia Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą kursować do Gdyni fot. East News

Nowe przystanki:

  • Gdynia Karwiny;
  • Gdynia Stadion.

Budowa dwóch pierwszych przystanków kosztowała 25,5 mln zł.

Pierwsze pociągi zatrzymają się na tych przystankach dopiero w niedzielę, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

Prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek podkreślił podczas spotkania, że włączenie do PKM odcinka gdyńskiego jest historyczną chwilą rozpoczynającą - wielkie zmiany komunikacyjne w mieście. - Dzięki temu nowoczesne dzielnice, Karwiny, Dąbrowa będą mogły korzystać z bezpośredniego połączenia zarówno w kierunku śródmieścia Gdyni jak i Gdańska, Kaszub. - mówił. Zwrócił uwagę, że z przystanku Gdynia Stadion położonego niedaleko miejskiego centrum sportu oraz centrum biznesowego miasta przy ul. Łużyckiej będą mogły korzystać tysiące pracowników biurowców, jak i kibice uczestniczący w wydarzeniach sportowych.

Zapowiedział, że w obszarze funkcjonowania PKM w Gdyni dostosowane będą trasy i rozkłady jazdy autobusów i trolejbusów. - Sieci połączeń zostaną tak dostosowane, aby w sposób komplementarny wiązać te systemy. - zapowiedział. Dodał, że planowane jest przedłużenie PKM do północnych dzielnic miasta, do Obłuża i Oksywia.

Marszałek województwa, Mieczysław Struk podkreślił podczas uroczystości, że z połączeń PKM korzysta coraz więcej pasażerów. Poinformował, że w październiku 2017 r. pociągi na linii PKM przewiozły prawie 290 tys. pasażerów, o ponad 30 tys. (o 12 proc.) więcej niż miesiąc wcześniej. - Był to najlepszy miesiąc w ponad dwuletniej historii linii. - dodał. Podał, że tylko w ciągu roku na trasie z Kartuz do Gdańska zanotowano 138-proc. wzrost liczby pasażerów. - To tylko potwierdza, że inwestycja była potrzebna i będzie się dalej rozwijać. - zauważył. Przyznał, że konieczna jest już rozbudowa lub budowa nowych węzłów Park & Ride w pobliżu przystanków. Szacuje się, że w tym roku z PKM skorzysta 3 mln pasażerów.

Przyznał, że - na pewno trzeba poprawiać skomunikowanie, rozkład jazdy. Przedstawiciele biznesowego centrum Gdyni przy ul Łużyckiej w mailu wysłanym do trójmiejskich mediów zwracają uwagę na małą liczbę dostępnych połączeń. - Do tej pory pociągi PKM na tej trasie nie jeździły, więc trudno też ocenić, jaka częstotliwość kursowania byłaby optymalna. - skomentował marszałek. - Dziś startujemy z nową linią, z nowymi przystankami i zobaczymy, jak mieszkańcy będą odbierać to połączenie, czy i jak będzie wzrastała liczba pasażerów. - zauważył. Zadeklarował, że - jest otwarty do rozmów i do współpracy ze wszystkimi.

Zwrócił uwagę, że zwiększanie dostępności pociągów, poprawa rozkładu jazdy, skomunikowanie z innymi środkami transportu jest w interesie wszystkich samorządów, zarówno województwa, jak i lokalnych korzystających z PKM. - Wiem, że to jest trudne do przyjęcia przez zainteresowane samorządy, przez Gdynię, Gdańsk, Kościerzynę, Kartuzy, ale powinny one współuczestniczyć w finansowaniu połączeń pociągów. - dodał.

Podkreślił, że samorząd województwa - stawia na kolej, ale też wydaje rocznie ponad 145 mln zł na organizację przewozów i zakup niezbędnego taboru, w znaczący sposób ograniczając inne wydatki samorządu województwa.

- Przychodzi taki czas, żebyśmy wsparli samorząd województwa w działaniach, które pozwolą intensyfikować sieć połączeń PKM. - zadeklarował prezydent Gdyni. - Gdynia skłonna jest współfinansować zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów także z innymi samorządami i podmiotami np. centrami handlowymi czy biznesowymi, które korzystają z połączeń PKM. - powiedział Szczurek.

Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, Radosław Pacewicz podkreślił, że średnio każdy mieszkaniec Pomorskiego podróżuje ponad 23 razy w roku koleją, przy średniej dla Polski wynoszącej ok. 7. Ocenił, że jest to efektem rozbudowy i modernizacji infrastruktury, gęstej sieci przystanków oraz częstotliwości kursowania pociągów w regionie.

Budowa przystanków PKM: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny kosztowała 25,5 mln zł; pieniądze na ten cel pochodzą z budżetu samorządu województwa i UE oraz z budżetu Gdyni (4,5 mln zł) i PKP PLK (2,5 mln zł). W ramach projektu PKM obsługiwane są cztery trasy: Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia przez Gdańsk Lotnisko i Gdańska Osowa (na tej trasie są dwa nowe przystanki), Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdynia - Kościerzyna przez Gdańsk Osowa, Gdynia - Kościerzyna przez Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Lotnisko. Największe przyrosty pasażerów są notowane na trasach regionalnych do Kartuz i Kościerzyny.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. Jest to największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego realizowany w latach 2008-2017. Projekt o wartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu został zrealizowany dzięki funduszom z UE.

PAP/Bożena Leszczyńska/OP

Oceń