Centralny Port Komunikacyjny. Jest pierwsza koncepcja układu megalotniska w Baranowie

13.05.2019 18:03

Zaprezentowano pierwszą koncepcję układu infrastrukturalnego części lotniskowej Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Inwestycja ma być wstępnie gotowa po 2027 roku. - Jesteśmy na etapie mobilizacja - powiedział Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK.

Centralny Port Komunikacyjny. Zaprezentowano pierwszą układu megalotniska fot. Free-Photos/Pixabay (ilustracyjne)

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Zagłosuj

Czy popierasz budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Centralny Port Komunikacyjny, czyli zapowiadany przez rząd PiS hub komunikacyjny z nowoczesnym lotniskiem oraz nowymi połączeniami drogowymi i kolejowymi, ma planowo powstać w ciągu najbliższych ośmiu lat. 

Jak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny?

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego zaprezentowano pierwszą koncepcję układu infrastrukturalnego Portu Lotniczego Solidarność, który wejdzie w skład CPK. Składa się on z ponad 60 elementów niezbędnych do funkcjonowania lotniska - jak część powietrzna (z ang. airside) i naziemna (landside). 

Główną część stanowią dwa pasy do startów i lądowań - docelowo mają zostać dobudowane kolejne dwa. Więcej szczegółów znajdzie się w planie generalnym CPK (masterplan), którego opracowanie ma zostać zlecone jeszcze w tym roku.  

Projekt układy infrastrukturalnego CPK fot. CPK

- Jesteśmy na etapie mobilizacja - podkreślił Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK. Dodał, że zabezpieczenie terenów pod inwestycję, która jest planowana w gminie Baranów (pomiędzy Warszawą i Łodzią), odbędzie się dopiero po powstaniu planu generalnego. 

- W chwili obecnej jesteśmy w momencie, kiedy ten projekt jest na etapie niemowlęcym. Nowe lotnisko musi być efektywne dla linii lotniczych, wygodne dla pasażerów - tłumaczył Sawicki. 

Z kolei Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik premiera ds. CPK, zapewniał o rozmowach z lokalną społecznością w sprawie budowy komunikacyjnego huba. - Dialog z mieszkańcami, gdzie zlokalizowany jest CPK, jest bardzo wysoko na naszej agendzie - mówił. 

Przedstawiciele rządu wyrazili nadzieję, że mocniej w inwestycję zaangażują się Polskie Linie Lotnicze LOT, wskazywane jako naturalny główny operator CPK. - Termin zima 2027 (planowe oddanie do użytku CPK - przyp. red.) uznajemy za obowiązujący - komentował Rafał Milczarski, prezes PLL LOT. 

Ile do tej pory wydano na prace przygotowawcze pod budowę CPK? Kapitał początkowy spółki wyniósł 10 mln zł. Jak zapewnił nas w rozmowie Dariusz Sawicki, ta kwota na pewno nie była wyższa. Z kolei przyszłoroczny budżet spółki nadal jest konsultowany. 

Kto sfinansuje budowę CPK?

Według szacunków rządowych wszystkie inwestycje związane z lotniskiem w CPK mają pochłonąć ok. 35 mld zł, z czego na komponent lotniczy przypadnie 16–19 mld zł.

Według autorów raportu o budowie CPK, autorstwa kancelarii Baker McKenzie i think-tanku Polityka Insight, polski rząd nie ma co liczyć na wsparcie np. z Unii Europejskiej czy LOT-u. Ich zdaniem największe szanse daje przekonanie inwestora branżowego z Azji. 

"Inwestorem branżowym mógłby zostać jeden z już działających operatorów lotnisk – wśród najbardziej prawdopodobnych kandydatów wymieniane są spółki zarządzające lotniskami w Singapurze, Hong Kongu, Korei Południowej, Japonii czy na Tajwanie" - napisano w opracowaniu.

Ponadto analitycy zarekomendowali częściowe zamkniecie lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie-Okęciu, dopuszczenie do CPK tanich linii lotniczych, przygotowanie nowego portu lotniczego do poszerzania oraz stworzenie z CPK "projektu apolitycznego".

Co to jest Centralny Port Komunikacyjny?

To planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Jego pierwszą koncepcję rząd Beaty Szydło przyjął w listopadzie 2017 roku.

W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a port powinien być zbudowany do końca 2027 r. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

RadioZET.pl/PAP/PTD

Oceń