Jak ORLEN uziemił dobrze zapowiadający się StartUp

15.02.2018 22:24

JustDrive, to aplikacja, która wystartowała na początku lutego z wielkim przytupem i już po pierwszym dniu, a nawet pierwszych godzinach zapowiadała się na wielki sukces - nie tylko w Polsce, ale może i na całym świecie. Ale po dwóch dniach usługa w dziwnych okolicznościach przestała działać.

Jak ORLEN uziemił dobrze zapowiadający się StartUp fot. Grzegorz Banaszak/EASTNEWS

Aplikacja JustDrive odmieniła utarty schemat tysięcy kierowców - tankujesz i idziesz zapłacić do kasy. JustDrive miało umożliwić płacenie bez konieczności przemierzania metrów do kasy - tankujesz, skanujesz kod QR z dystrybutora, a aplikacja pobiera opłatę za zatankowane paliwo. Proste! Tak, ale chyba nie dla wszystkich, bo aplikacja przestała działać zaledwie dwa dni po debiucie. Oficjalnie PKN Orlen, gdzie aplikacja wystartowała, zerwał kontrakt, twierdząc że: "model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego”. Pomysłodawcy aplikacji na początku tonowali wypowiedzi, biorąc na siebie winę braku usługi już dwa po starcie. Ale chyba i im cierpliwość się skończyła. Oficjalne stanowisko twórców aplikacji. Poznaliśmy ich wersję wydarzeń:

Oświadczenie JustDrive - 15/02/2018

Szanowni Państwo,

dziękujemy za cierpliwość, którą wykazali się Państwo w oczekiwaniu na informacje odnośnie dalszego funkcjonowania aplikacji JustDrive oraz przyczyn, przez które aplikacja musiała zostać wyłączona. Zapewniamy, że ostatnie dwa tygodnie intensywnie pracowaliśmy nad jej przywróceniem, a jedynym powodem, dla którego nie informowaliśmy o szczegółach związanych z JustDrive było przekonane, że problem jesteśmy w stanie rozwiązać szybko i skutecznie.

Niestety sytuacja obrała kierunek, którego nie byliśmy w stanie przewidzieć. Jak Państwo wiedzą, premiera aplikacji JustDrive wywołała falę entuzjazmu - od początku idea aplikacji, jej wykonanie, a także użyteczność została doceniona przez użytkowników, którzy już od pierwszego dnia masowo instalowali JustDrive na swoich smartfonach i korzystali z niej na stacjach naszego partnera, firmy PKN ORLEN.

Od początku prac nad projektem przyświecał nam jeden cel – JustDrive ma być aplikacją dla każdego, szybką, intuicyjną, wygodną, prostą w obsłudze. Ale produkt musi mieć też odpowiednią skalę. Dlatego do współpracy przy pierwszej fazie projektu zaprosiliśmy PKN ORLEN, Spółkę Skarbu Państwa, która posiada największą sieć stacji benzynowych w Polsce – ponad 1 700. Wierzyliśmy, że polska korporacja jest w stanie w sposób efektywny wesprzeć naszą innowację i sprawić, że wspólnie osiągniemy założone cele.

Rozmowy o współpracy z PKN ORLEN rozpoczęliśmy w drugiej połowie 2017 roku. Finalnie główną umowę, zakładającą wspólne działania przez okres 3 lat, podpisaliśmy 31 sierpnia 2017, a stosowne aneksy, które umożliwiały nam funkcjonowanie na infrastrukturze mFLOTY ORLEN, przy wykorzystaniu naszej aplikacji mobilnej – w grudniu 2017.

To, co w naszej ofercie wydawało się przekonywać PKN ORLEN, to wspólny plan zbudowania polskiej innowacji na skalę światową. Umożliwienie wygodniejszego i szybszego tankowania było jego jedną częścią. Dalsze działania zakładały stworzenie wirtualnej karty flotowej, którą będzie można wykorzystywać do tankowania na międzynarodowych stacjach, umożliwiając przejechanie Europy od Sztokholmu do Rzymu oraz z Warszawy do Barcelony. Wierzyliśmy, że mając wsparcie w postaci największej sieci paliw w Polsce, będziemy w stanie w istotny sposób zmienić rynek, dostarczając jego interesariuszom rozwiązań, których potrzebują - użytkownikom prostego narzędzia, które uprości im motoryzację, a uczestnikom ekosystemu startupowego w Polsce – przykładu udanej współpracy na linii korporacja-startup.

Od grudnia 2017 aplikacja JustDrive była testowana przez dział IT PKN ORLEN (w tym zewnętrzne firmy zajmujące się bezpieczeństwem) oraz dział kart flotowych. Otrzymaliśmy akceptację na uruchomienie produkcyjne i złożyliśmy stosowne zamówienie.

1 lutego odbyła się oficjalna premiera naszej aplikacji, na której obecni byli przedstawiciele PKN ORLEN, Innogy, PKO BP a także Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Zarówno produkt, jak i współpraca z PKN ORLEN zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek – otrzymaliśmy słowa uznania od partnerów i klientów. Naszą innowację wsparły media. W 24 godziny pozyskaliśmy ponad 2 tysiące użytkowników biznesowych. Wierzyliśmy, że wspólny sukces i wypełnienie założonej strategii, jest tylko kwestią czasu.

Niestety, równolegle z pozytywnym szumem związanym z aplikacją oraz planami jej dalszego rozwoju, u naszego partnera pojawiły się wątpliwości, głównie dotyczące obopólnych korzyści z funkcjonowania JustDrive. PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed.

Przez dwa tygodnie rozmów nie otrzymaliśmy od PKN ORLEN odpowiedzi, które parametry naszej obecnej umowy są niezgodne z interesem partnera. Na dotychczasowych spotkaniach mediacyjnych nie dostaliśmy ani precyzyjnych odpowiedzi, ani żadnej propozycji rozwiązania sytuacji, która pozwoliłaby nam przywrócić usługi dla kierowców. Tym samym umowy, które mieliśmy zawarte na okres 3 lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Informujemy, że aplikację JustDrive wycofaliśmy z appmarketów kierując się wyłącznie satysfakcją użytkowników. Nie chcieliśmy dopuścić do sytuacji, w której nowi użytkownicy instalują aplikację, z której nie mogą korzystać. Z drugiej strony, planowane kolejne funkcje, w tym usługa samochodu na abonament, nie są jeszcze gotowe, stąd decyzja usunięcia JustDrive wydaje nam się słuszna. Dodatkowo, informujemy, że wszystkie dane firm i kart płatniczych, które umieścili Państwo w aplikacji, są odpowiednio zabezpieczone. Aplikacja spełnia wszelkie standardy bezpieczeństwa, które oprócz nas i PKN ORLEN potwierdziły również firmy zewnętrzne zaangażowane w testy JustDrive. Jeśli chodzi o same karty płatnicze – dane są przechowywane i chronione u naszego partnera – firmy Dotpay.pl.

W przypadku, gdyby ktoś z Państwa zdecydował się na usunięcie danych z naszej aplikacji, prosimy o maila na adres info@justdrive.co. Zajmiemy się tym tematem niezwłocznie.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

Zespół JustDrive.

W odpowiedzi… oficjalny komunikat PKN Orlen

W związku z niewywiązaniem się przez firmę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. (Just Drive), z postanowień umownych, PKN ORLEN  podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy o współpracy. Głównym powodem zakończenia współpracy była sytuacja, w której udostępniony klientom przez spółkę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami. Pragniemy przy tym podkreślić, że PKN ORLEN, w każdym momencie współpracy z ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o., działał i nadal działa zgodnie z postanowieniami umownymi i obowiązującymi przepisami prawa, a także dobrymi praktykami rynkowymi.

Informujemy również, że już od dnia udostępnienia aplikacji klientom, tj. 01.02.2018 r. PKN ORLEN podjął rozmowy z firmą ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. aby wypracować takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji Just Drive zgodnie z deklarowanym przez tą firmę i uzgodnionym z PKN ORLEN scenariuszem biznesowym. Wszystkie podjęte próby znalezienia porozumienia okazały się nieskuteczne. W związku z powyższym PKN ORLEN podjął decyzję o wstrzymaniu dalszych rozmów.

Jednocześnie pragniemy podkreślić, że PKN ORLEN, myśląc o budowie wartości, niezależnie od perspektywy biznesowej, aktywnie angażuje się w innowacyjne projekty i wspieranie polskiej przedsiębiorczości. Stąd bieżąca współpraca z polskimi ośrodkami naukowymi w zakresie badań i rozwoju, a także wdrażanie innowacyjnych pomysłów realizowanych przez polskie firmy. Nie ma jednak miejsca w Koncernie na współpracę z nierzetelnymi kontrahentami, którzy nie przestrzegają zobowiązań umownych i zasad etyki biznesowej.

————————

Ciężko dziś jednoznacznie określić co się stało. Czy ktoś w Orlenie zauważył, że handel na stacjach, to nie tylko sprzedaż tankowanego paliwa, ale też zakupy w sklepie. A może faktycznie założenia aplikacji były inne niż sądzili dyrektorzy Orlenu, którzy pilotowali to wdrożenie. Jakby nie było, na razie nic się nie zmienia - tankujesz na Orlenie? - Pamiętaj trzeba zapłacić przy kasie, na nowe technologie trzeba jeszcze poczekać.

Rafał Mandes/MarketNews24

Oceń