5 rzeczy których popularność eksplodowała dzięki smartfonowi

24.02.2018 17:22

Urządzenie mobilne pokonały psy w wyścigu o tytuł najlepszego przyjaciela człowieka. To już nie tylko budzik, telefon, aparat do selfie, brama do wyszukiwarki internetowej, ale coraz częściej platforma zakupowa i usługowa. Przedstawiamy 5 produktów, które uwielbiamy nabywać przez smartfona, a często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, że mobile stał się dla nich najpopularniejszym kanałem zbytu. Kolejność produktów jest przypadkowa, a ich wybór subiektywny. Lista, oczywiście, nie jest zamknięta.

5 rzeczy których popularność eksplodowała dzięki smartfonowi fot. Adrien/Unsplash

1. Wycieczki last minute

Opracowany przez firmę Criteo raport „Travel Insights” potwierdza rosnący wpływ zakupów mobilnych na branżę turystyczną. Biura podróży wykorzystujące aplikacje mobilne odnotowały, że w badanym okresie 60% ich rezerwacji zostało dokonanych na urządzeniach mobilnych – w porównywalnym okresie w 2016 roku wskaźnik ten wynosił 41%. Z kolei biura podróży prowadzące swoją działalność w internecie zaobserwowały, że niemal połowa (45%) ich wszystkich rezerwacji została zrobiona przy użyciu smartfona lub tabletu.

Wzrost liczby rezerwacji dokonywanych na urządzeniach mobilnych jest spowodowany dużą popularnością, jaką cieszą się wśród turystów oferty typu last-minute oraz pobyty jednodniowe (over-night-stays). Platformy mobilne sprawiają, że spontaniczna rezerwacja weekendu jest niezwykle prosta – liczba wyszukiwań ofert przy użyciu smartfonów oraz aplikacji wzrosła dynamicznie i odpowiada za do 89% ruchu generowanego przy rezerwacjach last-minute.

2. Zakłady bukmacherskie

Polscy kibice uwielbiają obstawiać wyniki sportowe. Popularna jest ekstraklasa, ale rekordy bije reprezentacja Polski. Smartfony pozwoliły na bezprecedensowy rozwój nie tylko zakładów na wynik, ale również obstawianie wydarzeń online podczas meczu. Efekt? Prezes największego polskiego bukmachera STS Mateusz Juroszek w rozmowie z ISBnews wskazał, że operator 80% biznesu „generuje w sieci”, z tego 60% to kanały mobilne. W liczbach bezwzględnych to ok. 1,3 mld zł obrotu w ubiegłym roku. W tym roku rekord jest murowany – polscy piłkarze powalczą na światowym turnieju w Rosji.

3. Moda

Kupowanie ciuchów na urządzeniach mobilnych się nie sprawdza? W trzecim kwartale 2017 roku, w Zalando już 72% odsłon strony internetowej  tej paneuropejskiej platformy pochodziło z urządzeń mobilnych. Zalando, jako jeden z najistotniejszych trendów na rynku handlu elektronicznego, a zarazem priorytetów swojego rozwoju wskazuje właśnie zakupy przez urządzenia mobilne. To powoduje konieczność rozwijania aplikacji mobilnych i personalizowania oferty już na etapie jej przeglądania przez klienta.

Nawet jeśli klienci głównie przeglądają modowe propozycje na urządzeniach mobilnych, to na pewno mają one co najmniej wpływ na decyzje zakupowe. Ponadto platformy modowe będą pracować nad zwiększaniem konwersji mobilnych wizyt na swoich stronach do mobilnych zakupów.

Jednym ze sposobów jest… stacjonarny showroom. Na kilkudziesięciu ekranach tabletów klienci wrocławskiego showroomu polskiej platformy e-obuwie mogą wybierać buty dostępne na inteligentnym zapleczu logistycznym sklepu. Operator gwarantuje, że w 3 minuty po złożeniu zamówienia, jedna ze 100 tys. par butów dostępna na miejscu zostanie dostarczona przez pracownika do przymierzenia.

4. Taxi

Uber narobił zamieszania, ale branża taksówkarska się ogarnęła i sama zaczęła korzystać ze zdobyczy technologicznych. Aplikacje do zamawiania taksówek to jedna z obowiązkowych pozycji w smartfonie.

Paweł Osowski, prezes EcoCar, w rozmowie z ISBnews wskazuje, że z aplikacji operatora korzysta kilkadziesiąt tysięcy podróżujących miesięcznie, ale nadal to mniej niż połowa realizowanych zleceń. Nadal najwięcej zamówień przyjmuje przez numer telecentrum i IVR. Jednak na koniec tego roku EcoCar ma nadzieję, że ponad połowa kursów będzie już zamawiana przez aplikację.

A co powiedzieć o myTaxi, którego działalność opiera się wyłącznie na aplikacji mobilnej i spółka jest operatorem w skali międzynarodowej… Aplikacja operatora została pobrana ponad 10 mln razy i posiada flotę 120 tys. zarejestrowanych kierowców. mytaxi jest dostępne w ponad 70 miastach, w jedenastu krajach Europy i dwóch krajach Ameryki Południowej. Jak podaje mytaxi ,jest pierwszą firmą w Polsce, która wprowadziła płatność bezgotówkową za kurs, czy usługę współdzielenia taksówki: mytaxi match.

5. Gry

GamesIndustry.biz podał, że wartość całego rynku gier w 2017 roku wyniosła 116 mld USD, o ok. 11% więcej r/r. Rynek ten zdominowały urządzenia mobilne osiągając 43% rynku. W efekcie wartość grania na smartfonach i tabletach przekroczyła 50 mld USD z ponad 23% dynamiką r/r. Granie mobilne pobiło więc rynki gier na PC oraz na konsole.

Na rynku mobilnym panuje ogromny tłok. Do sklepów oferujących aplikacje na dwa dominujące systemy operacyjne codziennie trafia multum nowych tytułów. Jest więc w czym wybierać, a co ciekawe – dobrze radzą sobie na tym rynku polskie studia produkujące gry mobilne. T-Bull szczyci się 300 mln ściągniętych aplikacji, hitem ostatnich miesięcy była szpitalna gra od Cherrypick Games.

ISBtech/MN24/RM

Oceń