Żabka otworzy sklep ze sztuczną inteligencją. Prezes zarządu firmy zdradził szczegóły

Piotr Drabik
15.05.2019 15:35
Żabka bez kasjerów. Prezes zarządu firmy zdradził szczegóły sklepu przyszłości
fot. Piotr Kamionka/REPORTER/East News (ilustracyjne)

Inteligentne kasy samoobsługowe oraz półki polecające klientom inne produkty – to między innymi znajdzie się w sklepie przyszłości, nad którym pracuje Żabka Polska. Jak powiedział w rozmowie z portalem RadioZET.pl Tomasz Suchański, prezes zarządu firmy, technologie są już testowane. W drugiej połowie roku zostanie otwarta Żabka, w której zebrane zostaną nowe rozwiązania.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Żabka, pod której szyldem obecnie istnieje 5631 sklepów prowadzonych przez franczyzobiorców, od ubiegłego roku pracuje nad stworzeniem autonomicznego sklepu.

Firma w tym celu współpracuje z polskimi i zagranicznymi partnerami, w tym z firmą AiFi. Zautomatyzowane sklepy mają być dostępne dla klientów przez całą dobę. Jak podkreślił Tomasz Suchański, prezes zarządu Żabka Polska, będą one oparte o narzędzia sztucznej inteligencji.

Zobacz także

Co znajdzie się w sklepie przyszłości?

– Jednym z przykładów jest kasa samoobsługowa oparta na innym rozwiązaniu niż te znane dotychczas, gdzie klient musi zeskanować produkt i położyć go na wadze. Nasza kasa, dzięki systemowi kamer, identyfikuje kilka produktów naraz – tłumaczył.

Innym przykładem są inteligentne półki.

– Rejestrują one, jaki produkt klient bierze do ręki. Na tej podstawie można klientom rekomendować podobne lub uzupełniające produkty przez treści wyświetlane na specjalnych ekranach. Na przykład, jeśli klient bierze colę, ekran zachęca do zakupu hot doga. Dzięki takim rozwiązaniom można komunikować promocje atrakcyjne dla konkretnego kupującego – powiedział Suchański w rozmowie z RadioZET.pl.

Prezes zarządu Żabki podkreślił, że sklep przyszłości to także dane zbierane na zapleczu.

– Przykładem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy danych o produktach, sprzedaży i różnych zjawiskach zakupowych. Dzięki specjalnym systemom i aplikacjom jesteśmy w stanie jeszcze lepiej dopasować ofertę do potrzeb klientów – wyjaśnił.

Innym z testowanych rozwiązań, na które składa się sklep przyszłości, to aplikacja mobilna żappka. „Już obecnie, kilka miesięcy po premierze, mamy ponad 10 tys. pobrań dziennie. Dzisiaj jesteśmy drugą najpopularniejszą aplikacją w Polsce, mimo braku intensywnej promocji” – powiedział prezes zarządu firmy.

Zobacz także

Kiedy zostanie otwarta Żabka z nowymi rozwiązaniami?

Czy dane zebrane przez sztuczną inteligencję nie stanowią zagrożenia? „Robimy to, szanując prywatność klientów, bo nie są oni identyfikowani indywidualnie” – zapewnił Suchański. 

Żabka już testuje technologie związane ze sklepem przyszłości „w wielu sklepach i w różnych miejscach w kraju”. „Nie ma jeszcze sklepu, który skupi większość z przetestowanych technologii, ale pracujemy intensywnie i pierwszy sklep z wieloma technologiami powinien być dostępny dla klientów w drugiej połowie roku” – poinformował Suchański.

Sieć sklepów przewiduje, że dzięki nowym rozwiązaniom zostanie między innymi skrócony czas obsługi klientów. „Wielu z nich, żyjąc w biegu, chce kupować szybko i obecne 106 sekund średniego czasu transakcji też okazuje się zbyt długie. Można to zrobić dzięki automatyzacji” – ocenił Suchański.

W rozmowie z RadioZET.pl prezes zarządu Żabki powiedział również o planach na przyszłość. „Nie zmniejszamy tempa naszej ekspansji. Średnia rocznie otwieramy pomiędzy 500 a 700 nowych sklepów Żabki” – poinformował.

Również do końca drugiego kwartału przyszłego roku ma się zakończyć modernizacja wszystkich sklepów marki Żabka.

– Rocznie nowy format wdrażamy w ponad 1400 naszych lokalizacji – to są ogromne inwestycje. Operacja finansowana przez Żabkę odbywa się przy współpracy franczyzobiorcy, który nie musi w nią inwestować środków, ale dzięki zaangażowaniu może zwiększać pozytywne efekty zmiany formatu – dodał Suchański.

Zobacz także

RadioZET.pl/PTD