UOKiK sprawdza zmowę cenową na rynku rowerów

19.06.2019 09:08
UOKiK sprawdza zmowę cenową na rynku rowerów
fot. ROBERT STACHNIK/REPORTER/East News

UOKiK podejrzewa zmowę cenową na rynku sprzedaży rowerów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął pięć postępowań, które mają wyjaśnić, czy nie doszło do porozumień ograniczających konkurencję przy dystrybucji rowerów i sprzętu rowerowego takich marek jak Merida, Trek i Cannondale.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Linkedin

Chodzi o możliwe naruszenia prawa antymonopolowego, które zakazuje porozumień ograniczających konkurencję, m.in. przez przedsiębiorców działających na różnych szczeblach obrotu – np. pomiędzy producentem, wyłącznym dystrybutorem a sprzedawcami detalicznymi.

Jak mogła wyglądać zmowa cenowa?

UOKiK wskazał, że zabronione jest nie tylko ustalanie cen, ale również zakazywanie lub ograniczanie partnerom handlowym sprzedaży przez internet.

Urząd sprawdza, czy takich praktyk nie stosowali producenci i dystrybutorzy rowerów oraz akcesoriów rowerowych – AMP Polska, Merida Polska, Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports.

Zobacz także

Z naszych informacji wynika, że w przypadku kilku popularnych marek konsumenci mogą płacić więcej niż w warunkach konkurencji lub mieć ograniczony wybór sprzedawców. Wszczęliśmy pięć postępowań, w których będziemy to sprawdzać.

Marek Niechciał, szef UOKiK

Jak poinformowano, postępowania wyjaśniające to wstępny etap działań urzędu, prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Obecnie trwa gromadzenie materiału dowodowego.

Pierwsze postępowanie dotyczy spółki AMP Polska. Jest to dystrybutor wielu marek akcesoriów rowerowych. Prowadzi własny sklep internetowy, a także sprzedaje produkty innym detalistom.

Z informacji UOKiK wynika, że mogło dojść do tzw. dual pricing, czyli sytuacji, w której sprzedawcy internetowi muszą płacić więcej za te same produkty, niż sprzedawcy w tradycyjnych sklepach.

Zobacz także

Dystrybutorzy nie chcieli sprzedawać rowerów taniej

AMP Polska mogła stosować odrębny, mniej korzystny system rabatowania dla partnerów handlowych, którzy nie posiadają sklepu stacjonarnego i chcą sprzedawać tylko online. Ponadto mogła zakazywać im sprzedawania produktów na portalach aukcyjnych.

UOKiK sprawdza też działania Merida Polska. To wyłączny dystrybutor producenta rowerów marki Merida. Z informacji urzędu wynika, że spółka mogła w niedozwolony sposób wpływać na ceny, które stosują sprzedawcy w polskich sklepach.

Przedsiębiorca mógł odmawiać współpracy z partnerami, którzy sprzedają w internecie rowery taniej niż ceny sugerowane w aktualnej ofercie Merida Polska.

W kolejnych trzech postępowaniach zbadane będą praktyki spółek: Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports (m.in. rowery marki Cannondale).

Urząd podejrzewa, że przedsiębiorcy mogli ograniczać możliwość sprzedaży online dystrybutorom, którzy prowadzili jednocześnie sklep internetowy i stacjonarny. Tym samym konsumenci mogli stracić możliwość nabycia rowerów na dogodnych dla siebie warunkach i po atrakcyjniejszej cenie.

Zobacz także

RadioZET.pl/PAP