Piwa bezalkoholowe podbijają serca Polaków. Mogą je kupować również nieletni

Piotr Drabik
31.05.2019 10:48
Piwa bezalkoholowe sprzedają się w Polsce coraz lepiej. Mogą je kupować również nieletni
fot. Syda Productions/Shutterstock (ilustracyjne)

Pół miliarda złotych – tyle wyniosła wartość rynku piwa bezalkoholowego w ubiegłym roku w Polsce. W sklepach pojawia się coraz więcej odmian złocistego trunku, po który legalnie mogą sięgać także osoby nieletnie.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Jak podała „Gazeta Wyborcza”, w lawinowym tempie wzrasta nad Wisłą sprzedaż piwa bez procentów. Tylko w ubiegłym roku wartość tego rynku wynosiła 500 mln zł, co oznaczało wzrost o rekordowe 80 proc. 

Ten wynik może zostać pobity, bo już od początku 2019 roku według badań Nielsena sprzedaż bezalkoholowych lagerów wzrosła 95 proc., a bezalkoholowych radlerów (czyli połączenie piwa z lemoniadą) – o 110 proc.

Zobacz także

Dlaczego Polacy kupują piwo bezalkoholowe?

Adam Dużyński, ekspert rynku alkoholi z firmy Nielsen, wskazał, że sprzedaż piw bez alkoholu stanowi już 3 proc. całego rynku piwowarskiego w Polsce.  

Producenci złocistego napoju tłumaczą, że piwo bez procentów gasi pragnienie bez zagrożenia spożycia alkoholu, nawadnia organizm np. po bieganiu i może być spożywane w praktycznie każdej sytuacji. 

– Piwo bezalkoholowe jest spożywane przy okazjach, które tradycyjnie nie są piwne, stąd więc kanibalizacja produktów zawierających alkohol jest ograniczona. Ale oczywiście zmiany na rynku są już zauważalne. Stałym trendem jest to, że Polacy coraz częściej przestawiają się na piwa lżejsze czy wręcz bezalkoholowe przy tradycyjnych okazjach, co postrzegamy jako pozytywne, bo zależy nam na tym, aby Polacy pili lepiej, a nie więcej – wskazała Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej, w rozmowie z „Wyborczą”.

Zobacz także

Czy nieletni mogą kupić piwo bezalkoholowe?

Badania Nielsena pokazują, że wraz ze wzrostem sprzedaży piwa bezalkoholowego rośnie również ta w przypadku tradycyjnych browarów.

Nowy trend martwi Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 

– Ostatnio zwróciły się do nas z pytaniem sieci handlowe. Pytały, czy mogą nie sprzedawać piwa bezalkoholowego osobom niepełnoletnim. Tłumaczyły to kwestiami etycznymi i moralnymi. Odpowiedzieliśmy, że zgodnie z prawem nie można odmówić 12- czy 13-latkowi sprzedaży piwa bezalkoholowego – tłumaczył Krzysztof Brzózka, prezes PARPA.

W rozmowie z dziennikiem dodał, że piwo bez procentów jest szczególnie groźne dla alkoholików.

– Mieliśmy też pytania od żon niepijących od dawna alkoholików, którzy teraz regularnie sięgają po piwa bezalkoholowe. Pytały nas, czy mają się bać. Odpowiedzieliśmy, że niestety tak, bo mąż pijący dziś codziennie piwo bezalkoholowe w końcu może sięgnąć po piwo z alkoholem – ocenił Brzózka.

Zobacz także

RadioZET.pl/Gazeta Wyborcza/PTD