Obserwuj w Google News

Jak dobrać właściwą domenę dla biznesu?

Artykuł promocyjny
3 min. czytania
29.12.2021 15:49
Zareaguj Reakcja

Atrakcyjna i profesjonalnie przygotowana strona WWW to wizytówka firmy. Aby potencjalni klienci łatwiej odnaleźli ją w sieci, konieczne jest stworzenie właściwej domeny. Oprócz chwytliwej, łatwej do zapamiętania nazwy ważna jest końcówka, która powinna pasować do profilu Twojego biznesu.

Jak dobrać właściwą domenę dla biznesu?
fot. własne

Statystyki dotyczące domeny .pl

Najnowsze dane z raportu NASK „Rynek nazw domeny .pl” wskazują na niesłabnącą popularność domeny .pl – z informacji zebranych przez NASK (Naukową i Akademicką Sieć Komputerową) wynika, że w sieci funkcjonuje ponad 2,5 mln aktywnych stron internetowych posługujących się adresem z takim zakończeniem. W trzecim kwartale 2021 r. na rynku pojawiło się 158 tys. nowych nazw, a dziennie rejestrowało się około 1721 organizacji. Statystyki wyraźnie pokazują rosnącą świadomość przedsiębiorców, którzy chcą być coraz bardziej widoczni w internecie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak stworzyć domenę dla biznesu, która będzie przyciągać uwagę.

Jak wymyślić domenę dla biznesu? 

Domena internetowa składa się z nazwy głównej oraz końcówki, zwanej także rozszerzeniem. Aby dotrzeć do potencjalnych klientów, należy zadbać o właściwe brzmienie i dopasowanie obu tych elementów. W adresie strony WWW najczęściej znajduje się nazwa przedsiębiorstwa, jednak nie jest to konieczne. Gdy wybrana opcja jest już zarezerwowana, można stworzyć inną, równie chwytliwą, krótką oraz łatwą do zapamiętania. Warto skonstruować ją w taki sposób, aby kontrahenci nie musieli prosić o jej przeliterowanie.

Jeśli ten element został już ustalony i zweryfikowany w Krajowym Rejestrze Domen, można dobrać odpowiednie rozszerzenie. Większość przedsiębiorców decyduje się na wybór

. Dzięki temu klient już na wstępie otrzymuje informację na temat obszaru działalności firmy. Tak skonstruowany adres wzbudza zaufanie użytkownika, który może świadomie wspierać polskie przedsiębiorstwo. Domenę wykupuje się w ramach rocznego abonamentu – w firmie hostingowej home.pl promocyjne ceny za tę usługę rozpoczynają się już od 6,14 zł brutto/rok. 

Dlaczego rozszerzenia .pl lub .com są tak ważne?

W każdym adresie strony WWW musi znajdować się rozszerzenie. Do najczęściej spotykanych i tym samym najbardziej rozpoznawalnych należą końcówki .pl, .com, .org czy .eu. Wystarczy spojrzeć na pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych portali internetowych w Polsce w badaniu Mediapanel za listopad 2021. Pojawiły się wśród nich takie nazwy, jak: youtube.com, wikipedia.org i wp.pl. Ta niepozorna część domeny ma kluczowe znaczenie w kwestii identyfikacji firmy. Rozszerzenia krajowe, do których należy zakończenie .pl, informują przede wszystkim o rejonie działalności przedsiębiorstwa. Niemiecką firmę można rozpoznać po rozszerzeniu .de, natomiast adresy brytyjskich serwisów informacyjnych mają końcówkę .uk.

Niekiedy polskie firmy decydują się na zarezerwowanie domeny .eu lub .com. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy adres z rozszerzeniem .pl jest już używany przez kogoś innego. Niektórzy jednak podejmują tę decyzję świadomie, ponieważ mają zamiar rozszerzyć swoją działalność na rynek międzynarodowy i chcą być rozpoznawalni dla klienta zagranicznego. Przy wyborze takiego wariantu trzeba zadbać o dopracowanie anglojęzycznej wersji witryny, która będzie w pełni czytelna dla wszystkich użytkowników internetu. Firma hostingowa

umożliwia zakup domen z różnymi wariantami zakończenia. 

Jak dobrać domenę do profilu działalności?

Wybór domen jest zdecydowanie szerszy i nie ogranicza się wyłącznie do identyfikacji krajowej. W wielu adresach można spotkać końcówki funkcjonalne, które składają się z cząstki branżowej występującej przed końcówką .pl. Firmy, chcące zaakcentować swoją lokalną tożsamość, mogą wybierać spośród domen regionalnych. 

Domeny funkcjonalne

Do najpopularniejszych domen funkcjonalnych należą:

  • .info.pl – ten element można odnaleźć przede wszystkim w nazwach portali informacyjnych;
  • .edu.pl – to idealna końcówka dla placówek oświatowych, takich jak szkoła językowa czy centrum korepetycji;
  • .sklep.pl – takie rozszerzenie pasuje do branży e-commerce, jest często spotykane w nazwach sklepów internetowych;
  • .gov.pl – rozszerzenie zarezerwowane dla organizacji rządowych;
  • .travel.pl – końcówka rezerwowana przez biura turystyczne.

Domeny regionalne

Domeny regionalne używane są np. przez lokalne urzędy, organizacje turystyczne, portale informacyjne czy firmy, które ograniczają swoją działalność do danego miasta lub gminy. Rozszerzenie jest tożsame z nazwą (pełną lub skróconą) miejscowości lub regionu. Przykładowe końcówki to:

  • .bieszczady.pl;
  • .bialystok.pl;
  • .mazowsze.pl;
  • .zachpomor.pl.

Przedsiębiorcy mają do wyboru dużą liczbę domen. Warianty funkcjonalne i regionalne pomagają w dokładnym dopasowaniu nazwy do profilu działalności firmy. Zakup konkretnego adresu w ramach rocznego abonamentu nie wiąże się z dużymi kosztami, jednak ma istotne znaczenie dla budowania rozpoznawalnej, a także wiarygodnej marki.