Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

Amazon najbardziej wartościową marką świata. Na ile wyceniono wartość Polski?

24.01.2019 11:12
xxx biznes

Brytyjska firma doradcza Brand Finance za najbardziej wartościową marką na świecie uznała koncern Amazon. Wyceniano go na 187,9 mld dolarów. Na podium znalazły się też producent komputerowy Apple (153,6 mld dolarów) i gigant internetowy Google (142,8 mld dolarów).

Gospodarka. Amazon najbardziej wartościową marką świata fot. Jonathan Weiss/Shutterstock (ilustracyjne)

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Raport poświęcony 500 najbardziej wartościowym markom świata został opublikowany podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos.

Na kolejnych miejscach zestawienia znalazły się między innymi: notujący najszybszy w pierwszej dziesiątce wzrost rok do roku Microsoft (4., 119,6 mld dolarów), Samsung (5., 91,3 mld dolarów), AT&T (6., 87 mld dolarów) i Facebook (7., 83,2 mld dolarów).

Ferrari niedoścignionym wzorem

Z czołówki wypadł jednocześnie amerykański gigant handlowy Walmart (spadek z dziewiątego na jedenaste miejsce; 67,8 mld dolarów).

– Żaden biznes chcący długoterminowo przetrwać na rynku nie może skupiać wszystkich swoich wysiłków i zasobów wyłącznie na jednym obszarze działalności. Te marki, które ewoluują i eksperymentują z nowymi sektorami, jak Amazon i Microsoft, będą wyprzedzały konkurentów, a te, które wolniej dostosowują się do zmian lub dywersyfikują swoją działalność, jak Walmart i Apple, będą traciły istotne szanse na wzrost wartości marki – ocenił David Haigh, szef Brand Finance.

Jednocześnie włoski koncern motoryzacyjny Ferrari został uznany za dysponujący najsilniejszą marką na świecie, m.in. dzięki wykorzystaniu swojego wizerunku do rozszerzenia działalności na nowe źródła przychodów (na przykład produkcja własnych okularów, parki rozrywki, hotel Maranello Village).

Rozpoznawalność marki Ferrari jako czołowego producenta luksusowych samochodów, który jednocześnie dba o najwyższy poziom projektowania i innowacji, jest na niedoścignionym poziomie dla konkurentów. Przedstawiające wierzgającego ogiera logo jest idealnym symbolem marki i jej witalności w momencie, kiedy trwają prace nad nowymi modelami i działalnością wychodzącą daleko poza branżę motoryzacyjną – wskazał szef Brand Finance.

Na podium tego zestawienia znalazły się także rosyjski bank Sbierbank (2.) i amerykańska firma doradcza Deloitte (3.), a na kolejnych miejscach także sieć restauracji McDonald's (5.), producent podzespołów komputerowych Intel (6.) czy producent napojów Coca-Cola (9.).

W tegorocznym rankingu nie znalazły się żadne marki z Polski lub Europy Środkowo-Wschodniej, ale, jak tłumaczył Konrad Jagodziński, dyrektor ds. komunikacji Brand Finance, „to kwestia czasu”, bo są one już obecne w zestawieniach sektorowych.

Polska w pierwszej 30.

Jak zaznaczył, aż sześć polskich banków znalazło się wśród 500 najbardziej wartościowych marek z sektora bankowego, od PKO Banku Polskiego na 116. miejscu i Banku Pekao S.A. na 187. do Banku Millenium na 374., a marka Belvedere uplasowała się na 31. lokacie wśród napojów alkoholowych.

– Obserwujemy uważnie inne polskie marki, jak Reserved czy Inglot, które już są zauważalne na czołowych ulicach handlowych na świecie. Mamy nadzieję, że uda nam się zwrócić uwagę na więcej z nich, kiedy latem br. opublikujemy pierwszy ranking najbardziej wartościowych polskich marek – zapowiedział Jagodziński.

W ubiegłym roku Brand Finance wyceniło wartość marki narodowej Polski na ponad 650 mld dolarów, co uplasowało ją na 23. miejscu w zestawieniu.

Na pozycji najbardziej wartościowej marki narodowej na świecie umocniły się Stany Zjednoczone, które zostały wycenione na blisko 26 bilionów USD, wyprzedzając Chiny (12,8 bln), Niemcy (5,1 bln), Wielką Brytanię (3,7 bln) i Japonię (3,6 bln).

RadioZET.pl/PAP/PTD

Oceń