Biedronka rozdaje bony dla swoich klientów. To wynik decyzji UOKiK

Piotr Drabik
27.03.2019 16:36
Biedronka rozdaje bony po decyzji UOKiK. Jak zdobyć. Od kiedy
fot. PaulSat/Shutterstock (ilustracyjne)

Właściciel sieci sklepów Biedronka został ukarany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Powodem było stosowanie nieuczciwych praktyk wobec klientów. UOKiK zobowiązał markety do przeprowadzenia szkoleń oraz rozdaniu bonów dla 35 tysięcy osób.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Biedronka, której właścicielem jest portugalska spółka Jeronimo Martins, zamieściła na swojej stronie internetowej decyzję prezesa UOKiK z 31 grudnia ubiegłego roku. 

Za co Biedronka została ukarana?

Orzeczono w nim, że sieć marketów informowała konsumentów przez pracowników sklepów, że w przypadku zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi za wady możliwa jest jego naprawa, wymiana lub dokonanie zwrotu gotówki. W ocenie prezesa UOKiK to "może wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie wszystkich uprawnień przysługujących konsumentom z tytułu rękojmi za wady".

Zobacz także

Urzędnicy wskazali również praktykę "niepotwierdzania przez pracowników sklepów sieci Biedronka w zakresie artykułów food i regular non-food w formie pisemnej przyjęcia ustnego zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi za wady oraz sposobu rozpatrzenia zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi za wady w przypadku uznania żądań konsumentów, z wyjątkiem oświadczenia o odstąpieniu od umowy, co może negatywnie wpłynąć na dalszą możliwość dochodzenia przez konsumentów roszczeń związanych z wadą towaru, a przez to może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową".

W konsekwencji UOKiK zobowiązał właściciela Biedronki do organizacji internetowych szkoleń dla konsumentów

Ma ono składać się z dwóch części: zbioru materiałów edukacyjno-informacyjnych dotyczących polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich (ang. alternative dispute resolution, skrót: ADR) oraz interaktywnego quizu składającego się z 10-12 pytań o tematyce związanej z polubownym rozwiązywaniem sporów z konsumentami. Po zakończeniu quizu widoczne będą prawidłowe odpowiedzi.

Zobacz także

Bony dla klientów Biedronki

Co można uzyskać dzięki poprawnemu rozwiązaniu szkolenia?

"Pierwsze 35 000 osób, które ukończy quiz, to jest udzieli odpowiedzi na wszystkie pytania, niezależnie od wyniku, otrzyma od Jeronimo Martins Polska S.A. z siedzibą w Kostrzynie voucher rabatowy o wartości 10 zł do wykorzystania w sklepach sieci Biedronka" - napisał w decyzji prezes UOKiK.

Co więcej - aby skorzystać z rabatowego e-kodu nie trzeba będzie dokonywać innych zakupów za minimalną kwotę. 

Jeronimo Martins miało miesiąc na złożenie odwołania do sądu na decyzję o ukaraniu za nieuczciwe praktyki. Według strony internetowej UOKiK takiego odwołanie nie złożono. Szkolenia, jak i bony, mają być dostępne dla klientów Biedronki po uprawomocnieniu się decyzji prezesa UOKiK.

Jak podało biuro prasowe UOKiK, za maksymalnie dwa tygodnie zostaną podane szczegóły realizacji decyzji nałożonej na Jeronimo Martins.

Zobacz także

RadioZET.pl/Dlahandlu.pl/PTD