Słuchaj
Mateusz Ptaszyński, Marcin Sońta
Michał Korościel
Damian Michałowski, Ewelina Pacyna
Marcin Łukasik
Agnieszka Więdłocha , Maciej Stuhr
Redakcja Radia ZET
Sprawdź co graliśmy

Teraz gramy

300 mln dotacji na innowacje dla przedsiębiorców! Co trzeba zrobić, aby je dostać?

29.06.2018 12:19
xxx biznes

Na 300 mln zł mogą liczyć mikro, mali i średni przedsiębiorcy, którzy we współpracy z innymi firmami chcą wprowadzić na rynek innowacyjny wyrób lub usługę. Jeszcze w III kwartale tego roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłosi dla nich konkurs na dotacje w działaniu 1.3.2 Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP w Programie Polska Wschodnia.

przedsiębiorcy fot. rawpixel on Unsplash

Dziś w podrzeszowskiej Jasionce konsorcjum przedsiębiorców z województwa podkarpackiego podpisało umowę o dofinansowanie projektu stworzenia i wprowadzenia na rynek produktu sieciowego "Royal Fly" - Europejskiego Centrum Symulatorów Lotniczych. To jeden z projektów wybranych do dofinansowania w zakończonym w grudniu ubiegłego roku konkursie. W wydarzeniu wziął udział Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.

Dotację w wysokości blisko 10,5 mln zł otrzymają cztery firmy: PPHU "Royal Star" Krzysztof Pawełek (lider konsorcjum), Instytut Badań Technicznych i Transferu Innowacji Przemysłowych Sp. z o.o., FHPU "Royal-Star Plus" Tomasz Pawełek i "Cyziówka" Jan Cyzio Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy. Pozyskane środki firmy przeznaczą na stworzenie produktu "Royal Fly" - Europejskie Centrum Symulatorów Lotniczych. Będzie to produkt sieciowy, co oznacza, że w jego składzie znajdzie się kilka różnych usług oferowanych przez przedsiębiorstwa tworzące grupę - konsorcjum. Będą to: szkolenia związane z uzyskiwaniem uprawnień pilotażu samolotów, szkolenia podnoszące kwalifikacje mechaników lotniczych oraz usługi związane z rekreacją z wykorzystaniem symulatorów lotniczych. Dofinansowanie pozwoli firmom przygotować odpowiednie zaplecze, np. kupić nowoczesne symulatory lotów.

- Cieszy mnie, że wśród firm, które sięgają po nasze wsparcie są również firmy z branży lotniczej – branży, która jest wizytówką Polski Wschodniej, która tak dynamicznie dziś się rozwija i od której w tak dużym stopniu zależy również rozwój branży turystycznej. Realizowana inwestycja będzie więc miała wpływ nie tylko na zwiększenie dostępności usług związanych ze szkoleniem pilotów i mechaników lotniczych, na poprawę jakości kształcenia ale i na rozwój branży turystycznej makroregionu - powiedział wiceminister Adam Hamryszczak.

Czym są innowacyjne produkty sieciowe

Innowacyjne produkty sieciowe to produkty lub usługi, które funkcjonują pod jedną marką ale różnią się od siebie i są oferowane są przez kilka firm. W oczach klientów stanowią jednak jedną ofertę.

Kto może skorzystać

Z dotacji mogą skorzystać konsorcja złożone z co najmniej 3 mikro, małych lub średnich firm. Nie muszą to być firmy z Polski Wschodniej, jednak inwestycja, na którą uzyskają dotację, musi być zrealizowana na terenie co najmniej jednego województwa makroregionu.

Środki dla Mazur i Bieszczad

Część środków dostępnych w najbliższym konkursie przeznaczona będzie na projekty realizowane na obszarach objętych Programem Strategicznego Rozwoju Bieszczad lub Strategią Krainy Wielkich Jezior Mazurskich 2020.

- To jedne z najbardziej atrakcyjnych turystycznie obszarów Polski Wschodniej. Jednocześnie, ich walory i potencjał wciąż nie są w pełni wykorzystane, a turystom brakuje np. atrakcyjnej oferty w czasie niepogody, czy zimą. Wierzę, że inwestycje, które wesprą środki Programu Polska Wschodnia, zaowocują nowymi możliwościami nie tylko dla przebywających na tych obszarach turystów. Będą stymulować napływ kolejnych inwestorów, a w dalszej perspektywie przyczynią się do wzrostu konkurencyjności gospodarek makroregionu - podkreślił wiceminister.

"Wehikuł czasu Szlaku Jana III Sobieskiego"

To produkt turystyczny związany z życiem króla Jana III Sobieskiego. Łączy samorządy, firmy i organizacje pozarządowe, które w miejscach związanych z rodem Sobieskich organizują atrakcje kulturalne i turystyczne oraz tworzą miejsca edukacji i wypoczynku, nie tylko dla wielbicieli historii. Projekt realizowany jest w woj. podkarpackim.

"Wirtualne Salony"

To usługi wsparcia producentów i sprzedawców mebli, które można określić jako wyszukiwarkę mebli z wirtualną wystawą. Dzięki temu osoby odwiedzające salony meblowe będą mogły w VR (wirtualnej rzeczywistości) obejrzeć meble, tak jakby znajdowały się one w "realnych" wnętrzach - np. we własnym salonie. Projekt łączy potencjały 3 firm: producenta aplikacji 3D, firmy oferującej usługi marketingowe oraz firmy zajmującej się m.in. konfekcją, montażem i wyposażaniem wnętrz w meble. Liderem konsorcjum jest firma MASKET Piotr Poznański, z woj. lubelskiego.

"W krainie ślimaka"

Produkt sieciowy złożony z oferty gastronomicznej, bazującej na daniach ze ślimaka i potrawach regionalnych Warmii i Powiśla, a także usług zabiegów odnowy biologicznej z wykorzystaniem śluzu ze ślimaka i produkcji kosmetyków na jego bazie. Uzupełnieniem oferty będą wycieczki połączone z poznawaniem atrakcji turystycznych regionu. Liderem konsorcjum jest Firma Handlowo-Usługowa "TORFEX". Zakończenie inwestycji planowane jest na 2020 rok.

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Służy rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z Programu dofinansowywane są projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji, zdobywanie zagranicznych rynków, tworzenie produktów sieciowych, wykorzystanie wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Budżet programu to 2 mld euro.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - Biznes na Facebooku

PAP/OP

Oceń