Zamknij

Własny biznes ma wiele zalet, ale jak go założyć? Podpowiadamy

07.02.2019
Aktualizacja: 03.12.2020 20:39
Bizneswoman uśmiechnięta pracuje przy komputerze
fot. Shutterstock

Wiele osób marzy o własnym biznesie, ale jego założenie nie jest rzeczą prostą. Podpowiadamy, co jest ważne, jeżeli zamierzasz rozkręcić własną działalność.

Prowadzenie własnego biznesu kojarzy się z wolnością, dlatego tak wiele osób marzy o tym, by prowadzić własną firmę. Prowadzenie własnej działalności ma jednak nie tylko plusy, ale też swoje ciemne strony – jest powiązane z dużym stresem, a także trzeba mieć odłożone pieniądze na rozwój firmy i start biznesu. Osoby, które pracują na własny rachunek, często narzekają na brak wolnego czasu. Podobno bardzo łatwo zatrzeć granicę między pracą a życiem prywatnym. Jak założyć własny biznes, jakie są jego plusy i minusy oraz czy każdy powinien starać się o własną działalność? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. 

Zobacz także: Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą? [PORADNIK]

Własny biznes – jak zacząć?

Każdy chciałby mieć własny biznes. Nie każdy jednak nadaje się do jego prowadzenia. Dlatego też na początek piszemy o ty, co najważniejsze. Jest to oczywiście błyskotliwy pomysł. 

Jeżeli nie będziesz miał dobrego pomysłu na swój biznes, będzie on z góry skazany na porażkę. Co znaczy dobry pomysł? Najlepiej jeśli jest oryginalny i wypełnia jakąś niszę. Dobry pomysł na firmę to połowa sukcesu. Warto też sprawdzić wcześniej tak zwane przyszłościowe „dziedziny” – które zawody są najbardziej dochodowe, jakie usługi są potrzebne w wykonywaniu danych zawodów. Po prostu warto zorientować się na rynku, na jakie usługi jest popyt.

Wiele osób boi się rozpocząć własną działalność ze względów finansowych. Pieniądze nie muszą być dużym ograniczeniem. Na rozkręcenie wielu biznesów możesz się postarać o dotację i dodatkowe pieniądze. Jeśli masz dobry pomysł, to nie zrażaj się finansami.

Musisz wiedzieć, że prowadzenie własnego biznesu wiąże się z niepewnością czy zależnością od wahań na rynku.

W kraju działa około 200 punktów konsultacyjnych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jej zadaniem jest m.in. wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw. Jeżeli zatem myślisz o własnej "firemce", możesz liczyć na jej wsparcie. 

Zobacz także: Pakiet startowy dla małej firmy - co powinno się w nim znaleźć? 

Własny biznes – jak założyć?

Założenie firmy wiąże się z pewnego rodzaju formalnościami. Jakie kroki należy podjąć?

  • wniosek o rejestrację – podaje się w nim:
  1. swoje dane
  2. PESEL
  3. nazwę firmy
  4. miejsce prowadzenia działalności
  5. datę rozpoczęcia.

Warto wiedzieć, że opłata wynosi 100 złotych.

  • REGON- w ciągu 14 dni od wpisania firmy do ewidencji należy udać się właściwego dla siedziby firmy wojewódzkiego oddziału urzędu statystycznego po REGON. Ta usługa jest bezpłatna.
  • pieczątka – Własna pieczątka jest niezbędna w prowadzeniu firmy. Będzie potrzebna przy zakładaniu konta bankowego firmy oraz przy załatwianiu formalności i wystawianiu faktur. Na pieczątkę trzeba przeznaczyć od 30-100 złotych.
  • konto w banku-  twoja firma musi mieć własne konto w banku. Bardzo ważne – o założeniu konta musisz poinformować Urząd Skarbowy.
  • NIP- trzeba będzie zdobyć numer NIP. Usługa jest bezpłatna.
  • Zgłoś firmę do ZUS – ostatnim, bardzo ważnym krokiem jest zgłoszenie firmy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Będziesz tam odprowadzać składki, przez dwa lata będziesz mieć prawo do niższej składki ubezpieczeniowej.

Zobacz także: B2B - co to jest i jakiej branży dotyczy? Wszystko, co musisz wiedzieć

Własny biznes – biznes plan

Do założenia firmy potrzebny jest biznes plan. Ma on za zadanie przekonać urząd pracy, że twój pomysł na własną firmę jest dobry. Co powinien zawierać dobry biznes plan?

  • analizę rynku, która udowodni, że istnieje zapotrzebowanie na twoją firmę
  • plan reklamy twojej działalności
  • ocenę konkurencji
  • twoje finanse
  • organizację działalności

Zobacz także: Dotacje - komu się należą i jaki jest sposób ich przyznawania? 

Własny biznes – zalety

Osoby, które prowadzą własną działalność często zachwalają poczucie niezależności. Prowadzenie własnego biznesu na pewno jest bardziej wymagające niż praca na etacie, ale też bardziej satysfakcjonujące.

Jakie są jeszcze zalety prowadzenia własnego biznesu?

  • brak kontroli szefa – to ty jesteś odpowiedzialny za siebie samego, ustalasz swoje obowiązki i decydujesz, w jakim kierunku będzie się rozwijać twoja firma
  • większe zarobki –jeśli uda ci się rozkręcić biznes, to możesz zarabiać więcej niż na etacie
  • unikasz rutyny – każdy dzień będzie wyglądał inaczej, codziennie będziesz podejmować inne decyzje
  • elastyczność – to ty decydujesz o swoich urlopach i godzinach pracy
  • możesz wybrać dziedzinę, w których chcesz się realizować.
  • wybierasz miejsce, w którym będzie działać firma – może to być nawet twoje mieszkanie

Zobacz także: Ile wynosi podatek dochodowy w Polsce? [PORADNIK]

Własny biznes – wady

Musisz wiedzieć, że prowadzenie własnego biznesu ma też liczne wady. Jakie?

  • jesteś odpowiedzialny za firmę
  • odpowiadasz za finanse
  • musisz być na bieżąco ze sprawami urzędowymi
  • musisz być na bieżąco z działaniami konkurencji
  • nieregularne dochody

Zobacz także: Faktura - jak ją wystawiać i jakie ma rodzaje? Wszystko, co musisz wiedzieć