Ogromne wyprzedaże jak bańka mydlana. Po Nowym Roku ceny nawet poszły w górę

Piotr Drabik
17.01.2019 17:56
Wyprzedaże. Black Friday. Raport: Po Nowym Roku ceny nawet poszły w górę
fot. Andrzej Iwanczuk/REPORTER/East News (ilustracyjne)

Na reklamach wielkie obniżki, a w sklepach wyższe ceny niż przed wyprzedażami - taki wniosek płynie z badania sklepów internetowych w okresie świątecznym. Obniżki wynosiły średnio od 5 do 12 proc., choć niektórzy sprzedawcy podwyższyli po Nowym Roku ceny oferowanych produktów.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Firma doradcza Deloitte we współpracy z spółką analizującą rynek online Dealavo zaprezentowała wyniki "Świątecznego Barometru Cenowego". Okazało się, że ceny w największych sklepach internetowych w pierwszej połowie stycznia 2019 roku w porównaniu z cenami z połowy listopada 2018 roku, pozostały na niezmienionym poziomie.

Pomiędzy 16 listopada ubiegłego roku a 7 stycznia nowego roku przeanalizowano ponad 300 produktów m.in. kosmetyki i perfumy, słodycze, książki, gry, zegarki, drobny sprzęt AGD i RTV, które znajdują się w ofercie ponad 1000 sklepów online.

Zobacz także

Zamiast obniżek - wzrost cen

Okazało się, że diabeł tkwi w szczegółach. Za nawet 70-procentowymi promocjami w pięciu dużych sklepach internetowych kryła się się niewielka ilość przecenionych towarów. Niższe ceny obejmowały zaledwie 30-50 proc. oferty. 

– Obniżki te, wbrew przekazom marketingowym, na pewno nie sięgały 50-70 procent. Maksymalne obniżki pojedynczych produktów wynosiły 40 procent. Średnio było to jednak od 5 do 12 procent – podkreśliła Agnieszka Szapiel, menedżer w zespole strategii Deloitte.

Co więcej - okazało się, że sklepy internetowe nagminnie podwyższały ceny produktów po poświątecznych wyprzedażach, czyli Black Friday. – Nie mówimy tu o pojedynczych przypadkach. Nasza analiza pokazała, że w sklepach, które promowały się naprawdę dużymi obniżkami, w górę poszły ceny aż 30-40 procent produktów – wskazał Jakub Kot, prezes firmy Dealavo.

Zobacz także

Black Friday. Wybrane ceny produktów na wyprzedażach
fot. Delloite

Przykłady? Za konsolę PlayStation 4 w jednym z sklepów online przed Black Friday trzeba było zapłacić 1928 zł, a po nowym roku już 1937,99 zł. Natomiast za odkurzacz automatyczny marki Xiaomi 1099 zł przed wyprzedażami i 1149 zł po nowym roku. 

Po porównaniu cen z noworocznych wyprzedaży z tymi z okresu przed Black Friday okazało się, że niemal 39 proc. z nich zostało obniżonych. Średni spadek wyniósł 6,6 proc. Z kolei ceny aż 40,3 proc. produktów wzrosły.

Największe obniżki po Nowym Roku dotyczyły gier (77 proc. badanych produktów staniało) oraz smartfonów (42,1 proc.). 

Zobacz także

RadioZET.pl/Deloitte/PTD