Wielkanoc droższa niż przed rokiem. W jakim markecie zapłacimy najmniej?

Piotr Drabik
18.04.2019 11:07
Wielkanoc 2019. W jakim markecie zapłacimy najmniej za świąteczne zakupy? Zestawienie
fot. MARCIN SMULCZYNSKI/East News (ilustracyjne)

Najtaniej w Netto, a najdrożej w Piotrze i Pawle – wynika z badania cen podstawowych produktów na Wielkanoc. W większości marketów ceny wzrosły w porównaniu do ubiegłorocznej Wielkanocy. 

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Wielkanoc dla większości Polaków to okazja do zrobienia większych świątecznych zakupów. „Gazeta Wyborcza” opublikowała wyniki badania firmy ABR SESTA, która zbadała grupę 48 podstawowych produktów w 18 największych sieciach handlowych. 

Okazało się, że w większości z nich – bo aż w 13 – ceny wzrosły w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dla porównania w Kauflandzie klienci za te same produkty muszą zapłacić o 23,9 zł niż rok temu (jednocześnie w tej sieci potaniało 11 z 48 wybranych produktów). 

Zobacz także

W jakim markecie jest najtaniej?

Pomiędzy marketami są spore różnice cenowe. Na przykład masło extra Łaciate 200 g w sieci Netto kosztuje 3,99, ale w Stokrotce aż 6,99 zł. Natomiast serek twarogowy President w Tesco i Carrefourze jest dostępny za 5,99 zł, a w Intermarche aż za 11,99 zł.

W badaniu ABR SESTA wzięto pod uwagę 48 produktów – wśród nich litrowa Coca-Cola, półtoralitrowa butelka wody niegazowanej, 200-gramowy słoik kawy rozpuszczalnej, 100 gram rodzynek sułtańskich, kilogram cukru białego, kilogram mąki, 10 sztuk jajek czy litrowy karton mleka.

Analiza pokazała, że najtańsze zakupy przedświąteczne zrobimy w sieci Netto (196,62 zł), E.Leclerc (201,99 zł) oraz Lidlu (203,05 zł). Z kolei najwięcej w supermarketach Piotr i Paweł (235,41 zł), hipermarketach Carrefour (227,32 zł) oraz Intermarche (225,53 zł).

Zobacz także

Ceny w marketach na Wielkanoc
fot. ABR SESTA/Gazeta Wyborcza

– W koszyku wielkanocnym w dyskontach, które są liderami w rankingu, niemal połowa koszyka to najtańsze odpowiedniki lub marki własne. Sieci te mają znacznie węższą ofertę niż hipermarkety i klient często nie znajdzie tam produktów premium – powiedział Sebastian Starzyński, prezes ABR SESTA w rozmowie z „Wyborczą”.

Jakie produkty podrożały?

Ankieterzy sprawdzili również, jak zmieniły się średnie ceny w poszczególnych marketach. W porównaniu z poprzednią Wielkanocą najbardziej zdrożał kilogram pietruszki (z 5,34 zł do 11,55 zł, wzrost o 116 proc.), kilogram ziemniaków (z 1,36 zł do 2,82 zł, wzrost o 107 proc.), kilogram cebuli (z 2,06 zł do 2,48 zł, wzrost o 83 proc.) i kilogram mąki pszennej typ 500 (z 1,48 do 2,06 zł, wzrost o 39 proc.).

Natomiast najbardziej staniał kilogram jabłek (z 3,13 zł do 2,22 zł, spadek o 29 proc.), 10 sztuk jajek typu 2 klasy L (z 6,27 zł do 5,35 zł, spadek o 15 proc.) oraz kilogram cytryny (z 6,51 zł do 5,74 zł, spadek o 12 proc.).

Zobacz także

Gdzie zapłacimy najtaniej?

  • Majonez (Winiary, słoik 400 g) – 4,28 zł w Biedronce,
  • Jaja (10 szt., typ 2, klasy L) – 3,99 zł w Lidlu, E.Leclerc i Polomarkecie,
  • Biała kiełbasa (wieprzowa kilogram) – 8,98 zł w Netto,
  • Twaróg sernikowy (kilogramowe wiaderko) – 5,50 zł w Aldi,
  • Cukier biały (kilogram) – 1,89 zł w Carrefourze, 
  • Jajko Kinder Niespodzianka – 2,74 zł w Dino,
  • Schab wieprzowy (bez kości, kilogram) – 8,98 zł w Kauflandzie,
  • Masło extra (200 g, kostka) – 3,99 zł w Netto,
  • Margaryna Kasia – 1,69 zł w E.Leclerc.

Badanie na zlecenie „Gazety Wyborczej” zostało przeprowadzone w 16 sieciach w terminie 8-9 kwietnia 2019 roku. Lista produktów do menu wielkanocnego zawiera 48 produktów.

To przede wszystkim produkty z promocji i ze średniej lub wyższej półki. Gdy podczas badania w sklepie nie było produktów markowych, wybierano tzw. marki własne sklepów.

Zobacz także

RadioZET.pl/Gazeta Wyborcza/PTD