Zamknij

Czym jest rękojmia? Dowiedz się, jak dochodzić swoich roszczeń

06.12.2018
Aktualizacja: 02.12.2020 20:10
Mężczyzna robi zakupy przez internet
fot. Shutterstock

Rękojmia to jeden z dwóch sposobów składania reklamacji przez konsumenta. Wiąże się ona z odpowiedzialnością sprzedawcy względem konsumenta w związku z wadą fizyczną lub prawną kupionego towaru. Rekojmia dotyczy wszystkich towarów konsumpcyjnych. Poznaj szczegóły.

Rękojmia to inaczej jeden z dwóch sposobów składania reklamacji przez konsumenta. Konsument może złożyć reklamację na podstawie rękojmi w przypadku, gdy towar, który kupił, ma wadę.

Wyróżnia się 2 rodzaje wad - fizyczną i prawną. Wada fizyczna to inaczej brak zgodności towaru z umową. W tym przypadku konsument może domagać się wymiany towaru, naprawy towaru, obniżenia ceny tego towaru lub odstąpienia od umowy, z czym wiąże się zwrot pieniędzy.

Zobacz także: Prawa konsumenta powinien znać każdy. Co nam przysługuje?

Rękojmia - co to takiego?

Rękojmia to sposób składania reklamacji, jednak o wiele mniej popularny niż gwarancja. Jest to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wszelkiego rodzaju wady i niezgodność produktu ze stanem faktycznym.

Rękojmia to umowa, która wchodzi w życie w momencie zakupu. Wydawać się może, że jest tym samym co gwarancja, jednak zachodzą między nimi istotne różnice, które przedstawiamy poniżej. 

Rękojmia a gwarancja - różnice

Wyróżniamy 2 rodzaje składania reklamacji. Pierwsza z nich to doskonale nam wszystkim znana gwarancja. Drugą jest bardziej enigmatycznie brzmiąca rękojmia. Co to takiego?

Rękojmia dotyczy zarówno wad fizycznych, jak i wad prawnych towarów, zaś gwarancja obejmuje wyłącznie wady fizyczne.

W przypadku rękojmi odpowiedzialność za reklamację towaru spoczywa na sprzedawcy. A w przypadku gwarancji odpowiedzialność ta dotyczy producenta lub importera.

Ponadto rękojmia jest uprawnieniem wynikającym z mocy prawa, a gwarancja jest dobrowolnym zapewnieniem o jakości towaru.

Zobacz także: Kim jest Rzecznik Praw Konsumenta i czym się zajmuje? To może ci się przydać

Rękojmia - procedura reklamacyjna

W przypadku rękojmi procedura reklamacyjna może polegać na odstąpieniu od umowy lub na obniżeniu ceny. Odstąpienia od umowy można żądać tylko w wypadku, gdy znaleziona wada ma istotny charakter, czyli uniemożliwia lub znacznie utrudnia użytkowanie produktu. Zaś kiedy konsument żąda obniżenia ceny wadliwego produktu, powinno się uwzględnić sumę po obniżce.

Jeśli jest to pierwsza reklamacja zakupionego towaru, sprzedawca ma prawo zaproponować wymianę lub naprawę. W takiej sytuacji konsument może przyjąć tę propozycję lub zaproponować inne rozwiązanie. Dodajmy jednak, że nie każde rozwiązanie będzie możliwe do przyjęcia ze strony sprzedawcy.

Ile trwa okres rękojmi?

Sprzedawca odpowiada za towar do 2 lat od daty jego sprzedaży. Dodajmy, że wyjątkiem są tylko nieruchomości, których okres reklamacji trwa do 5 lat.

Jednak w niektórych przypadkach możliwe jest skrócenie tego terminu. Sprzedawca ma wtedy obowiązek poinformować konsumenta tuż przed sprzedażą.

Zobacz także: Faktura - jak ją wystawiać i jakie ma rodzaje? Wszystko, co musisz wiedzieć