Polacy coraz chętniej wspierają internetowe zbiórki. Średnia wpłat to 50 zł

Piotr Drabik
31.05.2019 09:07
Internetowe zbiórki coraz bardziej popularne w Polsce. Ile wpłacamy na crowdfunding
fot. Andrey_Popov/Shutterstock (ilustracyjne)

Rynek internetowych zbiórek rośnie w Polsce coraz szybciej. Tylko w ubiegłym roku wartość wpłat w serwisie Zrzutka.pl wyniosła 42 mln zł. Wśród finansujących różnego rodzaju akcje i inicjatywy przez sieć są przede wszystkim młodzi ludzie.

Chcesz być na bieżąco? Śledź Radio ZET - BIZNES na Facebooku

Jak wynika z raportu portalu Zrzutka.pl, przed czterema laty wartość wpłat do serwisu wynosiła 3 mln zł. Z kolei w ubiegłym roku wzrosły aż do 42 mln zł. 

– Za naszym pośrednictwem internauci zorganizowali dotąd 302 tysięcy zbiórek online. Na serwisie zarejestrowało się ponad ćwierć miliona użytkowników, a liczba wpłat wyniosła ponad 1,5 miliona – tłumaczył Tomasz Chołast, współzałożyciel serwisu Zrzutka.pl, cytowany przez „Rzeczpospolitą”.

Zobacz także

Ile Polacy wpłacają na internetowe zbiórki? Dominują przelewy do 50 złotych. To aż 70 procent wszystkich wpłat w portalu. Takim samym stosunkiem wzrosły większe donacje od 251 do 500 zł.

Chętniej różnego rodzaju zbiórki i inicjatywy wspierają finansowo kobiety – stanowiły 63 proc. wszystkich internetowych filantropów – i młodzi ludzie. Aż 38 proc. osób w przedziale wiekowym 25-34 lata zdecydowało się przekazać swoje pieniądze przez portale crowdfundingowe.  

Zobacz także

Kobiety również dominują wśród organizatorów zbiórek – w ubiegłym roku stanowiły 59,5 proc. wszystkich osób zwracających się o wsparcie w sieci.

Zdaniem Chołasta cały rynek internetowych zbiórek w Polsce w tym roku osiągnie poziom 700 mln zł. To o ponad 141 proc. więcej niż rok wcześniej.

Crowdfundingowe akcje pomogły już w Polsce sfinansować m.in. film dokumentalny braci Sekielskich o pedofilii wśród duchownych (około 450 tys. zł) czy uratowanie piłkarskiej Wisły Kraków od finansowej zapaści (4 mln zł).

Zobacz także

RadioZET.pl/Rzeczpospolita/PTD