Resort finansów czeka w lutym br. na 1,6 mln plików JPK_VAT

05.02.2018 16:26

- Do 26 lutego wszystkie firmy rozliczające VAT muszą złożyć elektroniczną ewidencję transakcji w formie JPK_VAT; fiskus czeka na 1,6 mln plików. Dzięki JPK, być może w przyszłym roku będzie można zrezygnować z deklaracji VAT - zapowiada wiceminister finansów, szef KAS Marian Banaś.

Resort finansów czeka w lutym br. na 1,6 mln plików JPK_VAT fot. Arkadiusz Ziolek/ East News

W lutym po raz pierwszy wszyscy czynni podatnicy podatku VAT muszą przesłać administracji skarbowej pliki JPK_VAT. Obowiązkiem tym zostanie objęta ostatnia grupa firm - także mikroprzedsiębiorcy zatrudniający do 10 osób i osiągający do 2 mln euro obrotów, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, w tym prowadzący działalność jednoosobowo.

Banaś, który jest szefem Krajowej Administracji Skarbowej, mówił, że objęcie obowiązkiem JPK wszystkich firm przynosi korzyści nie tylko fiskusowi, ale i biznesowi. Pozawala walczyć z nieuczciwą konkurencją firm, które działają w szarej strefie i unikają płacenia podatków.
- To dla nas bardzo duże wyzwanie, dlatego jest olbrzymi apel do wszystkich przedsiębiorców, aby nie czekali na tę datę 26 lutego, ostateczną, kiedy trzeba złożyć pliki, ale aby, poczynając od dziś, starali się jak najszybciej przekazać dane do organów administracji skarbowej - apelował Banaś.
Zapewnił, że resort finansów zrobił wszystko, aby pomóc firmom prawidłowo złożyć pliki, szkoleniami objęto prawie 45 tys. firm. Wskazał, że na stronie www.jpk.mf.gov.pl podano wszystkie informacje, które wyjaśniają, jak należy postępować, aby poprawnie obsługiwać JPK i wysyłać pliki.
- Poprzez ten system dokonujemy głębokiej, dobrej analizy ryzyka, zmniejszamy ilość kontroli - powiedział wiceminister. Poinformował, że w 2015 r. przeprowadzono 49 tys. kontroli, w 2016 r. - 38 tys., a w 2017 r. 25 tys. - To oznacza, że coraz mniej kontrolujemy, ale kontrole jakościowo są coraz lepsze. Współpracujmy w ten sposób lepiej z przedsiębiorcami, a z drugiej strony mamy coraz lepszą wykrywalność - wyjaśnił.
Poinformował, że w wyniku kontroli w 2015 r. wykryto nieprawidłowości na ok. 450 mln zł, tymczasem w zeszłym roku, mimo mniejszej liczby kontroli, budżet państwa zyskał prawie 1,5 mld zł. - To świadczy o tym, że instrumenty, które wprowadzamy, działają bardzo skutecznie i zadowoleni są również przedsiębiorcy - ocenił.
Wiceminister zapowiedział, że docelowo resort finansów będzie robić wszystko, aby odstąpić od deklaracji VAT, jako że dane zawarte w JPK_VAT powinny wystarczyć do skutecznej analizy. Zdaniem Banasia najbliższe miesiące pozwolą zweryfikować, czy system działa sprawnie.
-Mamy nadzieję, że tak będzie, więc myślę, że po głębszej analizie przyjdzie czas, abyśmy się z tych deklaracji wycofali, jeśli na podstawie danych, które będą nam przekazywane w JPK, będziemy mogli uzyskać wszystkie informacje, które są dla nas potrzebne - powiedział Banaś. Według niego dodatkowym elementem, który pozwoli zrezygnować z deklaracji VAT, będzie system STIR, który umożliwi fiskusowi analizę wszystkich przepływów finansowych na rachunkach bankowych.
- Sądzę, że te dwa narzędzia wystarczająco będą służyć temu, abyśmy mogli zrezygnować z deklaracji - poinformował. Zastrzegł, że w tym roku to się nie stanie, ale przyszłoroczny termin - ewentualnie może wchodzić w rachubę.
Pełnomocnik MF do spraw informatyzacji Przemysław Koch powiedział, że do 26 lutego br. administracja skarbowa spodziewa się przyjęcia 1,6 mln plików JPK_VAT. Dotychczas złożono ok. 12,5 tys., czyli mniej niż  1 proc. - Sprawdzamy ilość plików, jakość, jak są podpisywane (...). Cała akcja jeszcze przed nami. Liczymy, że 26 lutego w sposób nieprzerwany, bez perturbacji przetworzymy wszystkie pliki za styczeń 2018 r. - powiedział.
Do odwiedzenia serwisu informacyjnego na temat JPK_VAT na stronie internetowej MF zachęcał zastępca dyrektora departamentu poboru podatków Zbigniew Wiliński. Zapewnił, że można tam znaleźć wszystkie potrzebne informacje na ten temat. Poinformował, że resort finansów przygotował darmowe aplikacje do wysyłania plików, aby firmy nie ponosiły dodatkowych kosztów z tym związanych. Wskazał na dwa bezpłatne rozwiązania: aplikację Klient JPK 2.0, z której korzystają firmy objęte obowiązkiem JPK wcześniej oraz nową aplikację e-mikrofirma, która pozwala m.in. na wystawienie faktur VAT, stworzenie ewidencji, jak również podpisanie i wysłanie pliku JPK_VAT.
Wiliński powiedział, że pliki można podpisywać na trzy sposoby. Pierwszy polega na uwiarygodnieniu pliku danymi autoryzacyjnymi poprzez bramkę przygotowaną przez MF. - Jest gotowa i działa. To narzędzie tymczasowe na 2018 r. - powiedział Wiliński. Drugi sposób to używany przez firmy bezpłatny tzw. Profil Zaufany (eGO), a trzeci to kwalifikowany podpis elektroniczny, który jest rozwiązaniem płatnym.
Wiliński poinformował o dyżurach urzędów skarbowych w soboty 17 i 24 lutego, w godzinach 9-13. - Będą potwierdzać profile zaufane oraz świadczyć pomoc przy tworzeniu i wysyłce plików JPK_VAT - wyjaśnił. Ponadto od 14 do 23 lutego, czyli w czasie największego natężenia składania plików, w każdym urzędzie skarbowym obsługą JPK_VAT będą zajmować się specjalni koordynatorzy, którzy pomogą przedsiębiorcom potrzebującym wsparcia.
Wiceminister cyfryzacji Marek Zagórski powiedział, że zmiana jest kolejnym krokiem w kierunku e-administracji. Apelował do firm, aby zakładały Profil Zaufany. - To jest proste, łatwe, w gruncie rzeczy przyjemne, choć czasami trzeba udać się do urzędu - powiedział. Według niego ok. około 70 proc. klientów bankowości elektronicznej może założyć Profil Zaufany w ciągu 2-3 minut. Ewentualnie można się udać do jednego z ponad 1,5 tys. tzw. punktów potwierdzających (urzędy gmin, starostwa, urzędy skarbowe), gdzie na miejscu można założyć konto.

Zagórski zaznaczył, że od 2019 r. trzeba będzie korzystać właśnie z darmowego Profilu Zaufanego, bądź podpisu kwalifikowanego. - Poza wszystkim Profil Zaufany to także klucz do innych usług e-administracji, na pewno się przyda - podkreślił.
PAP/Marcin Musiał/OP

Oceń
Tagi